1402/01/26
235

سیستم مدارس ترکیه

سیستم مدارس ترکیه:

سیستم آموزشی ترکیه به سه مرحله به عنوان آموزش اجباری 12 ساله تقسیم می شود که هر مرحله شامل 4 سال می شود:

İlkokul : کلاس اول ، دوم ، سوم ، چهارم

Ortaokul:  کلاس پنجم ، ششم ، هفتم ، هشتم

Lise:  کلاس نهم ، دهم ، یازدهم ، دوازدهم

مدارس راهنمایی ترکیه شامل دو نوع مدارس متوسطه اجباری و راهنمایی امام حاتپ می باشد و در پایان متوسطه اول مدرک دیپلم داده می شود.

تمام مؤسسات آموزش عمومی، حرفه ای و فنی مبتنی بر آموزش ابتدایی را تحت پوشش قرار می دهد که آموزش چهار ساله اجباری، رسمی یا غیر رسمی را ارائه می دهد. آموزش متوسطه شامل دبیرستان هایی است که برنامه های مختلف برای حرفه ای مشخص را اجرا می کنند. مدارسی که بر یک برنامه خاص تمرکز می کنند نام هایی دارند که در زیر به ترتیب تعریف می شوند:

دبیرستان عمومی:

کلیه دانش آموزانی که هشت سال تحصیلات متوسطه را گذرانده اند می توانند در این مدارس شرکت کنند. فارغ التحصیلان دبیرستان در آزمون مؤسسات آموزش عالی (YKS : Yükseköğretim Kurumları sınavı) شرکت می کنند که شامل آزمون مهارت پایه (TYT : Temel Yeterlilik Testi ) و به صورت اختیاری آزمون مهارت میدانی (AYT: Alan Yeterlilik Testi) و آزمون زبان خارجی (YDT: Yabancı Dil Testi) است که در دانشگاه ها برگزار می شود.

 

 

 

دبیرستان حرفه ای

فارغ التحصیلان دبیرستان حرفه ای می توانند بدون آزمون در دبیرستان های حرفه ای شرکت کنند. دبیرستان های حرفه ای را می توان به عنوان دبیرستان های فنی، ارتباطی، بهداشتی، مدیریت هتلداری و گردشگری، معلمی، فنی و حرفه ای دریانوردی دسته بندی کرد. این دبیرستان ها ممکن است به یک سال تحصیلی اضافی نیاز داشته باشند.

دبیرستان آناتولی:

اینها دبیرستان هایی هستند که در آن دوره های زبان خارجی عمدتاً برگزار می شود و کلاس های آمادگی زبان خارجی به مدت یک سال در برخی از دبیرستان های آناتولی تدریس می شود.

ساعات دروس ، بیشتر از دبیرستان های معمولی است. گزینه هایی برای زبان خارجی دوم وجود دارد. مانند دبیرستان گالاتاسرای، دبیرستان آناتولی Kadıköy، دبیرستان استانبول (دبیرستان پسرانه استانبول).

دبیرستان علوم فنی:

اینها دبیرستان هایی برای دانش آموزان با علایق و استعدادهای خاص در علوم هستند. در این مدارس به دانش آموزان آموزش داده می شود تا آنها را در رشته های علمی دانشگاه ها جای دهند.

دبیرستان امام حاتپ:

آنها مؤسسات آموزشی هستند که برنامه های مقدماتی آموزش حرفه ای و عالی را در سیستم آموزش متوسطه که توسط وزارت آموزش ملی افتتاح شده است اجرا می کنند تا کارکنانی را که مسئول انجام خدمات دینی مانند امامت، خطابه و تدریس قرآن هستند، آموزش دهند.

دبیرستان هنرهای زیبا:

اینها دبیرستان هایی هستند که برای تربیت کودکانی با علایق و مهارت های خاص در هنرهای زیبا از سنین پایین باز شده اند.

دبیرستان خصوصی:

کولژ Kolej نیز نامیده می شود، برخی از آنها دبیرستان های خارجی هستند مانند کالج رابرت، دبیرستان سنت جوزف، دبیرستان اتریش، که در آن تحصیل در دروسی مانند ریاضیات و علوم به زبان خارجی است، شهریه آن بالا و پذیرش آن دشوار است.

 

مقایسه پروژه ها