1402/01/30
344

اعیاد ملی و مذهبی ترکیه

هر سال در کشور زیبای ترکیه مراسمات زیادی جشن گرفته خواهند شد، که برای مردم کشور ترکیه این مراسمات یادبودی از تاریخ و اتفاقات ملی و مذهبی خواهد بود. از جمله این اعیاد و مراسمات، جشن روز ملی ترکیه و اعیاد دیگری است که در ادامه با مهم ترین تعطیلات و همچنین جشن های ترکیه بیشتر آشنا می شویم. اگر سفر شما با یکی از ایام تعطیلات خاص ترکیه تلاقی پیدا کند حتما علاوه بر تماشای اماکن دیدنی کشور ترکیه، در جشن های ترکیه نیز شرکت نمایید.

جشن حاکمیت ملی و روز کودک

هر سال در 23 آوریل، ترکیه جشن حاکمیت ملی و همچنین تعطیلات کودکان را برگزار خواهد کرد، همان گونه که از اسمش مشخص است، این رویداد دارای اهمیت مضاعف و بسیار زیادی می باشد. این تعطیلی نه تنها به تأسیس مجمع ملی عالی ترکیه در سال 1920 اشاره دارد، علاوه بر آن هدیه‌ای به کودکان کشور توسط آتاتورک، بنیانگذار و نخستین رئیس جمهور ترکیه، نیز خواهد بود.

 این تعطیلی، روزی شاد برای کودکانی خواهد بود که در طول جنگ بی سرپرست شده اند، این روز در طی سالیان به مجموعه‌ای از رویدادهای جشنی مبدل شده است و کودکان سراسر جهان در آن حضور پیدا می کنند.

 

 

روز یادبود آتاتورک و روز بزرگداشت جوانان و ورزش

یکی دیگر از تعطیلات ترکیه که به دو دلیل اهمیت زیادی دارد، یادبود آتاتورک و روز جوانان و ورزش می باشد که هر ساله در روز 19 ماه می برگزار خواهد شد، این مناسبت، زمان فرود آتاتورک در سامسون در 19 می سال 1919 را در نظر می گیرد و شروع جنگ استقلال ترکیه را نشان خواهد داد.

این مراسم برای جوانان و ورزش می باشد، و این مراسم، اولین بار در ورزشگاه فنرباغچه در سال 1935 برگزار شد ٬ از این رو، تصمیم بر این شده است که در برگزاری و بزرگداشت این روز تاریخی از فعالیت‌های ورزشی و همچنین رویدادهای جوانان استفاده گردد.

 

روز پیروزی یکی از جشن های با اهمیت کشور ترکیه

ظفر بایرامی، هر سال در 30 آگوست برگزار می شود ، این رویداد یک جشن ملی  به حساب می آید و به دلیل پیروزی نبرد دوملیپ‌یار Dumlupynar در آخرین نبردشان در طول جنگ‌های یونان و همچنین ترکیه در سالهای 1919 و 1922 به عنوان بخشی از جنگ استقلال ترکیه برگزار  میشود. 

 

جشن بزرگ روز جمهوری

یکی دیگر از مهمترین تعطیلات ملی در کشور ترکیه هر ساله در 29 اکتبر برگزار می شود و یادبود اعلامیه جمهوری ترکیه در سال 1923 می باشد. جالب است بدانید، که بزرگترین جشن‌ها در این روز برگزار می شوند و پرچم ترکیه و عکس آتاتورک در سراسر کشور نصب می شود و آتش‌بازی معروفی در استانبول نیز صورت می گیرد.  به شما پیشنهاد می کنیم که، منظره مراسم آتش بازی استانبول را که بر تنگه بسفر منعکس  می شود را  از دست ندهید.

 

اعیاد مذهبی در کشور ترکیه

به طور کلی دو عید بزرگ در اسلام جشن گرفته می شود . این تعطیلات در ادامه بیان می شود.

  • عید فطر
  • عید قربان

این اعیاد با در نظر گرفتن ویژگی‌های فرهنگی و مذاهب مختلف در دین ما اسلام به شکل‌های مختلف برگزار می شوند و در واقع از آنجایی که اعیاد اسلامی بر اساس تقویم هجری قمری تعیین می شوند، در تقویم میلادی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد روزهای اعیاد هر سال در همان تاریخ برگزار نمی شوند و هرساله تغییر می‌کنند.

اعیاد رمضان و عید قربان هر سال با یک تاخیر ده روزه نسبت به سال قبل می تواند با فصول مختلف منطبق گردد. ماه مبارک رمضان در سه روز اول شوال بر اساس تقویم هجری قمری برگزار می شود، در حالی که عید قربان به مدت چهار روز از روز دهم ذی الحجه شروع می گردد. در واقع اعیاد به صورت باشکوه برگزار می شوند.

  • جشن عید فطر

عید فطر عیدی می باشد که پس از پایان ماه رمضان برگزار می‌شود. این ماه دارای آداب و سنن خاصی خواهد بود. در طول این ماه خانواده ها یکدیگر را جهت افطار دعوت کرده و در  افطاری غذاهای مخصوص ماه رمضان بروی سفره می گذارند و سفره ی مفصلی می چینند.

یکی از ویژگی های اصلی، ماه مبارک رمضان و عید قربان می توان گفت این مورد است که همسایه ها، دوستان، اقوام و دوستان گرد هم می آیند و با هم  ملاقات می کنند، ساکنین شهر در ایام عید به دیدار بزرگان و اقوام ساکن در روستاها میروند و دست بزرگترها را  میبوسند .

 جالب است بدانید، دادن پول و هدیه به کودکانی که دست بزرگان را می بوسند، یکی از سنت‌هایی می باشد که در این تعطیلات مرسوم است. مهمانان با شیرینی و شکلات پذیرایی میشوند . این عید به شکر بایرامی(عید شکلات ) نیز معروف می باشد.

  • عید قربان

در اعتقادات مردم مسلمان آمده است که در این روز زمانی که حضرت ابراهیم می خواستن فرزندش را در راه خدا قربانی نماید، گوسفندی از آسمان نازل گردید تا به جای پسرش در راه خدا قربانی نماید.

عید قربان در ترکیه در مقایسه با عید فطر از نظر برنامه ها و سرگرمی ها آرامتر برگزار  می شود . روز اول، زائران در مکانی به نام منا در مکه، قربانی خود را انجام می دهند، از نظر دین مبین اسلام، قربانی کردن حیوان برای هر بنده ای که توان مالی داشته باشد واجب است که باید پرداخت نماید.

یکی از ویژگی های مشترک اعیاد مذهبی تفریح ​​دسته جمعی آنها می باشد. به ویژه کودکان و نوجوانان در مکان های جشنواره جمع می شوند و تفریح ​​می کنند. این جشنواره ها مانند یک نمایشگاه کوچک است .

 

نحوه ی جشن گرفتن عید در کشور ترکیه

دو عید دینی یعنی همان عید فطر و قربان در ترکیه جشن گرفته میشوند . در حالی که این دو جشن به طور کلی به روش های مشابه برگزار می شوند، امکان دارد، در برخی نقاط جزئیات متفاوتی نیز داشته باشند. عید فطر پس از پایان یک ماه روزه داری جشن گرفته  میشود. و مردم صبح زود بیدار شده و برای این روز آماده گی پیدا می کنند.

بهترین لباسهای خود و زیباترین­شان را می پوشند، موهایشان را مرتب می کنند و عطر می زنند. این نوع آماده شدن ها در میان خانواده ها مرسوم است و پس از آن، عید جشن گرفته می‌شود. پدر مادر و سایر بزرگ‌ترهای خانواده در کنار هم حضور دارند و جشن می گیرند.

پس از برگزاری جشن در خانواده با اقوام، همسایه ها و دوستان نیز دیدار می کنند .در این تعطیلات که در بین کودکان به عید آب نبات نیز معروف می باشد. به کودکان آب نبات و شکلات  میدهند. میزبانی از مهمانان در ایام عید یکی از سنت های ریشه دار فرهنگ این کشور می باشد.که برای مهمانان غذا و دسرهای گوناگون تهیه میشود. دسری که بیشتر در این ایام مورد استفاده قرار می گیرد. باقلوا است . در این روز بصورت مرتب لباس می پوشند و قبل از عید به خرید میروند . 

سایر روزهای مهم در کشور ترکیه

از دیگر روزهای مهمی که در ترکیه جشن گرفته میشود ، می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • پانزدهم جولای روز دموکراسی و همچنین آزادی
  • روز بزرگداشت کارگر و همبستگی، اول ماه مه
  • پانزدهم جولای روز دموکراسی و همچنین آزادی

  در پانزده جولای ۲۰۱۶، کودتا در سراسر ترکیه انجام گرفت. مبارزه در جهت دموکراسی را در برابر این کودتا بخوبی نشان داده شده است. بعد از این مبارزه، به یاد پیروزی های دموکراسی، 15 جولای را به عنوان روز دموکراسی و نیز وحدت ملی در ترکیه نامگذاری کرده اند. که معمولا هر ساله در این تاریخ مراسمی در میادین شهر برگزار میشود و در جهت بزرگداشت پیروزی دموکراسی جشن می گیرند.

  • روز بزرگداشت کارگر و همبستگی، اول ماه مه

یکم ماه مه از همه ی کارگران در سرتاسر دنیا قدردانی می شود و این روز ویژه که در اول ماه مه قرار دارد، در کشور ما و در سراسر جهان به عنوان روز مبارزه با بی عدالتی، اتحاد و نیز همبستگی شناخته شده است.

از سال 2008، جمهوری ترکیه جشن اول ماه مه را به عنوان روز کار و همچنین همبستگی در نظر گرفته است. در روز اول ماه می به ویژه در شهر استانبول، در میادین بزرگی همانند میدان تکسیم، رویدادهایی با مشارکت بسیار بالا برگزار می‌گردد.

اهمیت تاریخ 10 نوامبر در چیست؟

مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار بزرگ جمهوری ترکیه، در تاریخ  دقیق 10 نوامبر سال 1938 به وقت محلی 9:05 صبح در شهر استانبول ترکیه درگذشت. آتاتورک یک افسر نظامی و همچنین سیاستمدار بوده است که نقش کلیدی در تاسیس و توسعه جمهوری ترکیه نیز ایفا کرده است. او از سال 1923 تا زمان مرگش در سال 1938 به عنوان اولین رئیس جمهور این کشور خدمتگذاری نمود.

آتاتورک به طور سراسری در ترکیه مورد احترام قرار می گیرد و به دلیل نقشی که در مدرنیزه نمودن و همچنین غربی کردن کشور داشته است، به عنوان یک قهرمان ملی معروف شده است. مرگ او رویداد مهمی در تاریخ ترکیه به­حساب می آید و میراث او تا به امروز در ترکیه به یادگار باقیمانده و جشن میگیرند . 

هر سال 10 نوامبر ساعت 09:05 صبح زمانی که آتاتورک از میان مردم ترکیه رفت، زندگی در ترکیه برای یک دقیقه متوقف میشود. در حالی که آژیرها در همه اماکن به صدا در می آیند، تمام شهروندان به یاد و احترام آتاتورک همراه با عشق و نیز اشتیاق یک دقیقه در سکوت خواهند ایستاد و سپس مراسم یادبود برگزار می شود.

مقایسه پروژه ها