1401/12/26
73

منطقه زیتین‌ بورنو

 

درباره منطقه:

زیتین بورنو محله قدیمی شهر استانبول است. در بخش اروپایی، در ساحل دریای مرمره، درست در کنار شهر قدیمی واقع شده است. این منطقه توسط مناطق فاتح، ایوب سلطان، بایرام پاشا، گون گورن، باکرکوی، اسنلر و دریای مرمره احاطه شده است. زیتین بورنو دهکده ای ندارد. از 13 محله تشکیل شده و جمعیت آن حدود 290000 نفر است.

 

تاریخچه منطقه:

صنعتی شدن در ترکیه پس از دهه 1940 آغاز شد و بسیاری از چیزها را در سراسر ترکیه تحت تأثیر قرار داد و تغییر داد. منطقه زیتین بورنو یکی از این مناطق است که پیامدهای صنعتی شدن در آن رخ داده است. Zeytinburnu خاص است زیرا فقط مهاجران در آن زندگی می کنند. این منطقه فرهنگ بسیار مختلطی دارد زیرا ساکنان آن از استان های مختلف آناتولی که مجبور به مهاجرت از آسیای میانه، یوگسلاوی و تراکیه شرقی هستند. مهاجران بسیار مورد استقبال قرار گرفتند زیرا نیاز زیادی به کارگران برای افتتاح کارخانه وجود داشت. آنها در زیتین بورنو ساکن شدند و در کارخانه ها شروع به کار کردند.

 

در نتیجه مهاجرت و برنامه ریزی ناموفق، زیتین بورنو آنطور که باید رشد نکرد. هر قومی دور هم جمع شدند و خانه های خود را ساختند. در پایان، هر گروه محله خود را تشکیل داد. در این گروه ها؛ بلغارها معمولاً در کارخانه ها کار می کردند و مانند سایر قومیت ها محله خود را دارند. به عنوان یک جامعه، آنها به عنوان درونگرا شناخته می شوند. آنها حتی ترجیح نمی دهند با افراد گروه های دیگر ازدواج کنند. گروه دیگری از جمله مهاجران ترک از آسیای میانه به اندازه بلغارها درونگرا هستند. آنها در دهه 1950 در زیتین برنو ساکن شدند. آنها بسیار دقیق هستند و همیشه از رویدادهای جنایی که در زیتین بورنو رخ می دهد دور هستند.

 

مرکز افندی معروف ترین محله زیتین بورنو است. مرکز افندی عالم بسیار مهمی بود. اسمش موسی بود ولی با کنیه اش معروف شد. او مرد بسیار باهوشی بود و طبابت را در مدرسه فرا گرفت و در عین حال برای گفتگو با اهل علم به طریقت می رفت. او به یک کارشناس مشهور تبدیل شد و در امپراتوری عثمانی مورد احترام همه قرار گرفت. موسی افندی با شیخ سنبل افندی رابطه قوی داشت. یک بار سونبول افندی از او پرسید که اگر جهان را با اشاره به خدا بودن خلق کرد و موسی افندی پاسخ داد که جهان در حال هماهنگی است، نیازی به افزودن یا کاهش نیست. سونبول افندی پاسخ داد: "پس همه چیز را در مرکز می گذارید و نام شما مرکز مسلم الدین می شود." پس از آن موسی افندی به مرکز افندی معروف شد که در لغت به معنای استاد مرکز است. او همیشه تا زمان مرگش به تدریس و کمک به مردم ادامه داد.

 

آثار و بناهای تاریخی:

  • ابلیسک
  • آرامگاه دریای علی بابا
  • مقبره مسجد مرکزفندی و چیلهانه
  • مسجد و آرامگاه سید نظام
  • ساختمان خدمات شهرداری
  • دیوارهای بیزانس
  • مقبره اریکلی بابا
  • اقامتگاه ینی کاپی مولوی
  • کازلی چشمه
مقایسه پروژه ها