1401/12/27
302

منطقه ایوب سلطان

Previous Next

درباره منطقه ایوب سلطان

منطقه ایوب سلطان استانبول یکی از مذهبی ترین مناطق شهری استانبول بشمار می آید که در شمال بخش اروپایی استانبول قرارگرفته است. همسایگان این منطقه از شرق ساریر، کائیتهانه و بی اوغلو، از جنوب شرق فاتح و زیتین بورنو، از جنوب بایرام پاشا، قاضی عثمان پاشا و سلطان غازی، از جنوب غرب باشاک شهیر و از غرب آرناووتکوی هستند.

ایوب سلطان از شمال دارای نوار ساحلی با دریای سیاه و از جنوب دارای نوار ساحلی با خلیج شاخ طلایی می باشد. مساحت آن 228.14 کیلومتر مربع بوده و طبق آمار سال 2020 دارای 405.845 نفر جمعیت دارد.

این محدوده در سال 1936 به یک منطقه مستقل مبدل شده است. لیکن محدوده آن در سال 2009 با اصلاح ساختار اداری استانبول و جدا شدن برخی مناطق، تغییر کرده است.
نام این منطقه از ابو ایوب الانصاری برگرفته است که مقبره اش در این منطقه واقع شده است. وی یکی از یاران حضرت محمد (ص) در آن زمان  بوده و در جنگ های صدر اسلام و در اطراف استانبول نیز کشته می شوند.

سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۵۰ با فتح استانبول مکان قبر ایوب را به همراه یک کتیبه مرمر هزار ساله کشف کرده است. پس از آن، اولین مسجد استانبول را در مجاورت مقبره وی بنا کردن و همچنین مقبره ای برای ایشان بنا می کنند.

لازم بذکر است که آرامگاه ایوب سلطان به عنوان یکی از مقدس ترین و مهم ترین زیارتگاه های مذهبی استانبول شمرده می شود. برخی از وسایل شخصی حضرت محمد (ص) در ساختمان آرامگاه ایوب سلطان، نیز موجود هستند.
بافت شهری ایوپ سلطان قدیمی و دربرگیرنده آثار تاریخی بسیاری از دوره عثمانی مانند مسجد ایوب سلطان، کافه پیر لوتی و همچنین گورستان های تاریخی است.

در این منطقه به غیر از مقبره ایوب سلطان که نام و شهرت زیادی دارد.همچنین مقبره های بسیاری از افراد مهم مانند قبور سرداران، دولتمردان، هنرمندان و دانشمندان دوره عثمانی نیز آنجا هستند.

منطقه ایوب

مراکز درمانی این منطقه

با توجه به بافت مذهبی و تمایل به دفن اموات در این منطقه، بسیاری از گورستان های مسلمانان در درون یا مجاور منطقه ایوب سلطان ایجاد شده اند.
امکانات درمانی ایوب سلطان قابل توجه می باشد. بیمارستان ها و مراکز پزشکی مختلفی در این منطقه ایجاد شده اند. مانند بیمارستان دولتی ایوب، بیمارستان خصوصی علی بی و مرکز پزشکی آجیبادام گوک تورک که یکی از بهترین و معروف ترین بیمارستان های خصوصی استانبول بشمار می آید.

مراکز خرید منطقه ایوب سلطان

منطقه ایوب سلطان دارای چندین مرکز خرید بزرگ است. از جمله آنها می توان به مرکز خرید ایوب پارک، مرکز خرید ایسفانبول، مرکز خرید تپه سفید، مرکز خرید اکسیس استانبول و مرکز خرید حالیچ جواهیر مال اشاره کرد. اما بیشتر تامین مایحتاج ساکنین از طریق مغازه ها، فروشگاهها و بازارهای محله ای که در بخش های مختلف منطقه وقع شده اند، انجام میگیرد.

دسترسی به منطقه ایوب سلطان

اتوبان های ای 5 و تم که از جمله مهم ترین اتوبان های شهر استانبول بشمار می آیند، با عبور از جنوب منطقه ایوب سلطان، دسترسی را برای عموم فراهم کرده است. علاوه بر وسایط حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، دلموش و تاکسی که در تمامی سطح این منطقه برقرار است. دسترسی به متروبوس از طریق اتوبان ای 5 و خطوط جدید متروی استانبول، دسترسی به این منطقه را راحتتر نموده است .

ایوب سلطان در قرون 17 و 18، رشد شهری بدون برنامه و فاقد ساختاری داشته است. ایجاد شهرک های کارگری از یکسو و تاسیس کارخانه های صنعتی از سوی دیگر باعث ادغام این منطقه با مناطق مرکزی استانبول و از بین رفتن فضای عرفانی آن شده است. که در سالهای اخیر بسیاری از کارخانه ها تعطیل شده یا از آنجا حذف گردیده است. البته در راستای تأکید بر آرامش معنوی منطقه، اصلاحات متعدد و تلاش زیادی جهت احیای فضای معنوی منطقه صورت گرفته است.

در طول سالهای گذشته، ساخت و ساز های جدید و نوسازی نیز در این منقطه آغاز شده است. اما جو منطقه همچنان مذهبی بوده و مساجد و تاریخ هنوز بر این منطقه مسلط می باشد.

منطقه ایوب سلطان

مقایسه پروژه ها