1402/01/28
95

خرید خانه در ترکیه

چرا خرید ملک در ترکیه جذاب است؟

ترکیه به عنوان یکی از کشورهای زیبای جهان، مورد توجه گردشگران بسیاری قرار دارد. این کشور که در میانه شرق و غرب قرار دارد، ترکیبی از بهترین‌های دو قاره را در خود جای داده است. علاوه بر اینکه ترکیه یکی از بهترین مقاصد برای اخذ اقامت است، بازار املاک و مستغلات بسیار جذابی دارد که می‌تواند سود قابل توجهی را به سرمایه‌گذاران برای بازگشت سرمایه ارائه دهد. به عنوان مثال، استانبول یک مکان مناسب برای سرمایه‌گذاری و خرید املاک و مستغلات است که دارای زمین‌های جدید در حومه شهر و پنت هاوس در برخی از محله‌های محبوب است. البته تغییرات زیادی در سیستم‌های حقوقی، علاوه بر آن روند ساخت خانه و معماری ساختمان‌های جدید در ترکیه ایجاد شده است. در ادامه به برخی از مزایای خرید ملک در ترکیه اشاره خواهیم کرد.

۱. خرید خانه ارزان بازار خرید ملک در ترکیه به تازگی وارد بازار جهانی شده است و به همین دلیل قیمت خانه‌ها برای مهاجران و اتباع خارجی از بسیاری از کشورها مناسب تر است. به عنوان مثال، در شهرهای ساحلی کوچک، آپارتمان‌های مبله با قیمت 60000 دلار به فروش می‌شوند.

۲.سرمایه گذاری طولانی سرمایه‌گذارانی که به دنبال بهره‌وری بلندمدت هستند، می‌توانند به بازار املاک و مستغلات ترکیه اعتماد کنند، زیرا خرید خانه در ترکیه قابلیت سودآوری بالایی دارد. در واقع، قیمت‌های ملک در ترکیه برای سرمایه‌گذارانی که در دنیای املاک و مستغلات فعالیت می‌کنند، بسیار جذاب و پتانسیل بالایی برای سودآوری دارد. در مقایسه با کشورهای دیگر مانند قبرس و اسپانیا، خرید خانه در ترکیه دارای مزیت بیشتری است، زیرا قیمت ملک در این کشور نسبت به آن کشورها کمتر به چشم می‌آید. به علاوه، با صبر و انتظار تا مدتی پس از خرید ملک، می‌توانید بازدهی بسیار بالایی از سرمایه‌گذاری خود در خرید خانه در ترکیه را به دست آورید.

۳. جذب اتباع خارجی یکی از دلایل اصلی جذب اتباع خارجی به خرید خانه در ترکیه ، گستردگی گزینه‌های خرید در بازار املاک و مستغلات است. از خانه‌های لوکس با چشم‌انداز دریا گرفته تا آپارتمان‌های ساده و ارزان، همه نوع املاکی در دسترس هستند.

۴.هزینه پایین برای زندگی تجربه نرخ هزینه‌ی زندگی در ترکیه نشان می‌دهد که در مقایسه با کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، زندگی در ترکیه بسیار با صرفه است. بسیاری از بازنشستگان از نرخ مبادله ارز خود به لیر ترکیه استفاده می‌کنند، که به نظر می‌رسد این نرخ به بالاترین میانگین هزینه‌ی زندگی در ترکیه نزدیک است. علاوه بر این، مصرف مواد ضروری در ترکیه به صرفه است.

۵.فرآیند آسان خرید خانه فرآیند خرید خانه در ترکیه به دلیل اقداماتی که دولت انجام داده، بسیار ساده شده است. این موضوع باعث شده که اتباع خارجی به دلیل راحتی فرآیند، ترجیح دهند که در بازار املاک و مستغلات ترکیه سرمایه‌گذاری کنند. این اقدامات می‌تواند شامل ساده سازی فرآیند ثبت املاک، تسهیل در اخذ مجوزهای مربوط به خرید ملک و سایر امور مرتبط با خرید و فروش ملک باشد. در نتیجه، خریداران خارجی می‌توانند با اطمینان بیشتری به بازار املاک و مستغلات ترکیه روی آورند و در فرآیند خرید خود سهولت بیشتری را تجربه کنند.

۶. دریافت ملیت در ترکیه یکی از مزایای مهم خرید خانه در ترکیه ، این است که با سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات، می‌توان تابعیت ترکیه را دریافت کرد. بسیاری از افراد خارجی که به دنبال خرید ملک در خارج از کشور هستند، به دنبال فرصتی هستند تا تابعیت یا پاسپورت دوم برای خود بسازند. با سرمایه‌گذاری حداقل 400000 دلار در بازار املاک ترکیه، افراد می‌توانند تابعیت ترکیه را دریافت کنند. این طرح، به مهاجران امکان می‌دهد که با سرمایه‌گذاری در بازار املاک، به جای سرمایه‌گذاری در سایر زمینه‌ها، اقامت دائم در ترکیه را تضمین کنند.

 

قوانین جدید خرید خانه در ترکیه

محدودیتهای خرید خانه در ترکیه

قوانین خرید خانه در ترکیه برای افراد خارجی محدودیت هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، افراد دارای تابعیت خارجی فقط می توانند حداکثر 30 هکتار ملک را در ترکیه خریداری کنند. همچنین، در یک شهر، آنها فقط می توانند حداکثر 10 درصد از مساحت کل ناحیه را خریداری کنند.

همچنین، افراد خارجی نمی توانند در مناطق نظامی یا امنیتی، ملکی را خریداری یا اجاره کنند. همچنین، اگر زمینی خریداری شود ولی هیچ ملک غیرمنقولی در آن ساخته نشود، باید طرحی برای توسعه املاک و مستغلات خود در طی دو سال بعد از خرید زمین ارائه شود. علاوه بر این، افراد خارجی فقط می توانند املاک و مستغلات موجود در شهرها را خریداری کنند و در مناطق روستایی نمی توانند ملکی خریداری و بر اساس آن اقامت بگیرند.

به همین دلیل، افراد خارجی باید محدودیت هایی را در نظر بگیرند و قوانین خرید خانه در ترکیه را با دقت بررسی کنند. برای انتقال مالکیت یک خانه در ترکیه، فقط می‌توانید به اداره‌ی ثبت اراضی مراجعه کنید. در ترکیه دو نوع سند مالکیت تعریف شده است، یکی از آن‌ها مربوط به سند مالکیت زمین است و دیگری پس از دریافت گواهی سکونت صادر می‌شود. دریافت گواهی سکونت برای افراد خارجی بسیار پیچیده و طاقت فرسا است و ممکن است زمان‌بر باشد. بنابراین، اگر قصد خرید خانه در ترکیه دارید و هنوز گواهی سکونت نگرفته‌اید، باید در نظر داشته باشید که ممکن است با چالش‌هایی روبرو شوید.

گواهی سکونت توسط شهرداری محلی صادر می‌شود و برای دریافت آن باید برخی شرایط را برآورده کنید. بنابراین، قبل از خرید خانه در ترکیه، بهتر است که با قوانین و مقررات مربوط به انتقال مالکیت آشنا شوید و برای دریافت گواهی سکونت مورد نیاز، با شهرداری محلی تماس بگیرید. در صورتی که ملکی که شما خریداری کرده‌اید، با یکی از موارد زیر همراه باشد،

طبق قوانین ترکیه خرید شما لغو شده و این به معنای عدم انتقال مالکیت می باشد :

• در صورتی که فروشنده از جمع آوری اموال خود به شکلی خلاف قوانین استفاده کرده باشد.

• اگر ملک، خریداری شده باید در زمان مشخصی بنا شود و فرد خریدار در زمان تعیین شده به وزارتخانه مربوطه مراجعه نکند.

• اگر ادارات مربوط به خانه‌ها و سازمان‌های مرتبط تشخیص داده باشند که املاک بر خلاف کاربری اصلی در هنگام خرید استفاده می‌شوند.

قوانین خرید خانه در ترکیه

بهترین محله ها برای خرید خانه در ترکیه

محله باکرکوی

باکرکوی، یکی از مناطق مهم و پرجنب و جوش در سمت اروپایی شهر استانبول واقع شده است. این منطقه به دلیل زندگی شهری پویا و مدرن، بازارها، فعالیت‌های فرهنگی و هنری، مراکز خرید، تفریحات ساحلی و رستوران‌ها و مراکز خرید معروف است. آکواریوم استانبول و فرودگاه آتاتورک استانبول نیز در این منطقه واقع شده اند.

 

محله ببک استانبول

ببک، یکی از مناطق جذاب و معروف استانبول است که در منطقه بشیکتاش واقع شده است. این محله دارای ساحلی زیبا است که همواره جذب گردشگران و مسافران است. علاوه بر ساحل، کافه ها و رستوران های لوکس و با کیفیت نیز از ویژگی های این محله است که به عنوان یکی از محل های لوکس و مجلل شهری شناخته می شود.

 

محله سلطان احمد استانبول

سلطان احمد، منطقه ای در شهر استانبول است که به عنوان قطب تاریخی شهر محسوب می شود. بافت جمعیتی این منطقه کمتر تغییر نموده است و اکثر افراد محلی در این منطقه اقامت دارند. این محله دارای تمامی جاذبه های اصلی و دیدنی شهر استانبول است که برای بازدیدکنندگان جذابیت دارد.

مسجد ایاصوفیه با گنبد وسیع، ستون های مرمر رنگارنگ، هنر اسلامی و موزاییک های براق مسیحی از آثار دیدنی این منطقه است. همچنین بازار بزرگ استانبول، بازار آراستا، میدان اسب دوانی، کاخ توپکاپی، مسجد آبی و آب انبار باسیلیکا از دیگر جاذبه های این منطقه هستند. به طور کلی، سلطان احمد به عنوان قلب تاریخی استانبول شناخته می شود و برای بازدیدکنندگان جذابیت دارد.

میدان تاکسیم و خیابان استقلال

میدان تاکسیم یکی از مهمترین مراکز شهری در استانبول است که بسیاری از گردشگران از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. این میدان به دلیل موقعیت مرکزی که دارد، به عنوان مرکز حمل و نقل عمومی استانبول شناخته می‌شود و از طریق خطوط مترو، تراموا و اتوبوس قابل دسترسی است.

این میدان همچنین به دلیل داشتن فروشگاه‌های بزرگ، رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید مختلف، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای خرید و تفریح برای مسافران است.خیابان استقلال، که به دلیل داشتن فروشگاه‌ها، ساختمان‌های قدیمی، کتابخانه‌ها، بانک‌ها، سینماها، رستوران‌ها و کافه‌ها، بسیار شلوغ و پرتردد است، از دیگر مقاصد دیدنی در این منطقه است.

این خیابان همچنین محل بسیاری از کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های مختلف، از جمله کنسولگری فرانسه، یونان، انگلیس و آلمان است. محله تاکسیم، که در منطقه بی اوغلو قرار دارد، جایی است که بسیاری از مهاجرین از کشورهای آسیایی و اروپایی ساکن هستند. این محله همچنین دارای بسیاری از مراکز خرید و مراکز تفریحی محلی است که توسط ساکنان و گردشگران محلی بازدید می‌شود.

 

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت خرید خانه در ترکیه

برای خرید خانه در ترکیه، خریدار باید مدارک زیر را تهیه کند :

پاسپورت یا کارت شناسایی با ترجمه رسمی و تایید شده توسط نوتری

دو عدد عکس 6 در 4 سانتی‌متر

شماره مالیاتی

حساب بانکی در ترکیه

مدارک ترجمه‌شده و تاییدشده توسط مترجم رسمی

اصل و ترجمه تائید شده وکالت نامه در صورتی که با وکیل خرید ملک انجام می‌شود.

زمانی که تصمیم دارید برای خرید خانه در ترکیه اقدام کنید، یک قرارداد بین شما و فروشنده ملک منعقد می شود که شما باید مبلغی به عنوان دپوزیت به صاحب خانه بپردازید. مبلغ دپوزیت برای هر خانه متفاوت است ولی به طور کل شما باید 10 درصد قیمت ملک را به عنوان دپوزیت پرداخت کنید.

پس از اتمام مرحله امضای قرارداد، خریدار و صاحب ملک (یا وکیل او) شخصاً برای انتقال سند مالکیت در اداره ثبت اسناد رسمی باید حضور یابند. برای خارجیانی که تسلط کافی یا هیچ تسلطی  به زبان ترکی ندارند حضور یک مترجم رسمی و مورد تایید اداره ثبت اسناد حتمی و الزامی است.

قبل از امضای سند نهایی، باید مالیات و هزینه ها (حدود 4 درصد از ارزش ارزیابی شده ملک) را که توسط قانون تعریف شده است، پرداخت کنید. با امضای قرارداد توسط طرفین فرآیند خرید خانه در ترکیه کامل می شود.پس از انتقال سند مالکیت، باید مابقی مبلغ ملک خریداری شده را به فروشنده پرداخت کنید.

بعد از تصمیم نهایی برای خرید ملک در ترکیه، باید با فروشنده قراردادی برای خرید منعقد کنید. سپس به عنوان دپوزیت، مبلغی (که عموماً 10 درصد از قیمت ملک است) به صاحب ملک پرداخت می‌شود. پس از امضای قرارداد، خریدار و صاحب ملک (یا وکیل او) باید شخصاً در اداره ثبت اسناد حضور یابند تا سند مالکیت ملک را به نام خریدار ثبت کنند.

مقایسه پروژه ها