1401/12/27
59

ثبت آدرس محل سکونت از طریق اداره نفوس ترکیه

درصورتیکه شما به کشور زیبای ترکیه مهاجرت کرده باشید حداقل یک بار نام اداره نفوس ترکیه به گوشتان رسیده است. اداره نفوس ترکیه در واقع مشابه اداره ثبت احوال در ایران می باشد. این اداره در تمامی محله ها شعبه دارد. درواقع وظیفه این اداره ثبت ازدواج، تمدید اقامت، گرفتن گواهینامه و … خواهد بود.

 اداره نفوس در هر شهر و یا منطقه دیده میشود و شما به عنوان یک تبعه خارجی که در کشور ترکیه به سر می برید، باید برای انجام کارهای خود به اداره نفوس محل سکونت مراجعه نمایید.

شما با ارائه اجاره نامه خود یا سند خرید خانه  می توانید اقدام به گرفتن برگه تایید محل اقامت کنید. این برگه به این معنا می باشد که شما در محل مورد نظر سکونت دارید.

اداره­­ ی نفوس ترکیه (Nüfus)

اداره­ ی نفوس ترکیه، اداره‌ای کاملا دولتی مانند سازمان ثبت احوال ایران می باشد که صدور و نگهداری سوابق شناسایی، تولد، ازدواج، طلاق و گواهی فوت مردم ترکیه را انجام می دهد. درصورتیکه مقیم ترکیه باشید، حداقل سالی یکبار برای تمدید اقامتتان باید به این اداره مراجعه نمایید. برخی از خدماتی که اداره نفوس به مهاجران ایرانی ارائه می دهند، عبارتند از: تمدید اقامت، تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه ترکی، دریافت برگه نفوس برای افتتاح حساب بانکی و همچنین ثبت ازدواج در ترکیه می باشد.

سیستم ثبت نشانی پستی در ترکیه(AKS)

سیستم ثبت نشانی (Adres Kayıt Sistemi) درواقع یک پلتفرم الکترونیکی می باشد که شامل تمامی اطلاعات مربوط به محل سکونت شهروندان ترک و خارجی‌های مقیم ترکیه خواهد بود.‌ این سیستم زیر نظر اداره امور جمعیت و شهروندی ترکیه (نفوس) فعالیت می کند.

 

در چه مواقعی باید به اداره نفوس مراجعه کنیم؟

  1. جهت تمدید اقامت

تمامی افرادی که از طریق خرید ملک، مجوز کار، ازدواج و … در ترکیه اجازه اقامت پیدا می کنند ، باید قبل از پایان اعتبار مجوز اقامتشان (کیملیک کارت)‌ برای تمدید آن اقدام نمایند. بسته به اینکه از چه طریقی اقامت ترکیه را دریافت نموده اند، مدارک لازم برای تمدید متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال شخصی که از طریق خرید ملک در ترکیه اقامت موقت این کشور را کسب کرده است، مدتی قبل از پایان،  اعتبار اقامتش باید با در دست داشتن سند ملک و دیگر مدارک لازم برای تمدید آن اقدام نماید. و برای تمدید اقامت ترکیه، باید به اداره نفوس ترکیه مراجعه کنند سپس با ارائه مدارکی نظیر سند ملک و قبوض آب و برق، برگه اقامت ترکیه را دریافت نمایند.

  1. جهت افتتاح حساب بانکی

در زمان افتتاح حساب با کیملیک شما به برگه نفوس نیز احتیاج پیدا خواهید کرد. با مراجعه به این اداره در همه ی مناطق ترکیه و ارائه اجاره نامه یا سند خانه و یک قبض به نام خود خواهید توانست، این برگه را دریافت نمایید. با این کار محل سکونت شما در ترکیه نیز ثبت می شود. این ثبت آدرس و تاییده آن توسط بانک ۲۴ ساعت زمان می برد.

  1. جهت ثبت ازدواج

از انجایی که ثبت ازدواج در ترکیه به صورت بین المللی صورت می گیرد می توانید برای این مورد اقدام نمایید. برای ثبت ازدواج خود در سیستم بین المللی باید ازدواج خود را در این اداره ثبت کنید. این سند ازدواج بین المللی خواهد بود و به تمامی زبان­ها قابل ترجمه است. همچنین این سند در تمامی کشورهای عضو کمیسیون بین المللی احوالات نیز قابل استعلام می باشد.

  1. جهت دریافت گواهینامه ترکیه

یکی دیگر از مواردی که اداره نفوس ترکیه انجام می دهد اعطا گواهینامه می باشد. شما با مراجعه به این اداره برای تبدیل گواهینامه ایران به گواهینامه ترکیه با تعیین وقت قبلی و پرداخت هزینه و همچنین ارائه مدارک می توانید اقدام کنید.

در ادامه به مراحل لازم جهت دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه اشاره شده است.

  • گواهینامه رانندگی ایرانی خود را ترجمه کنید.
  • مراجعه به دفاتر اسناد رسمی یا نوتر ترکیه و سپس دریافت تاییدیه گواهینامه ایرانی
  • مراجعه به سایت اداره نفوس برای دریافت نوبت
  • بهمراه داشتن مدارک لازم در روز مراجعه برای تبدیل گواهینامه
  1. تغییر آدرس در ترکیه

درصورتیکه محل سکونتتان در ترکیه تغییر پیدا کرده است و به محله یا شهری دیگر منتقل شدید، باید نشانی جدیدتان را در اداره نفوس ترکیه ثبت نمایید و به اداره مهاجرت در مورد این جابجایی اطلاع دهید. درصورتیکه استان محل سکونتتان را عوض نمودید، باید برای دریافت کارت اقامت جدید نیز سریعتر اقدام کنید.

دلیل لزوم ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه

تمامی افراد ساکن در کشور ترکیه اعم از شهروندان ترک و همچنین خارجی‌های مقیم ترکیه ملزم به ثبت آدرس اقامتی خود در اداره نفوس ترکیه می باشند.

بدیهی است که برای انجام کلیه امور خدماتی از قبیل امور اداری، بانکی، بیمه‌ای و شغلی باید آدرس ثبتی داشته باشید .

خارجی‌هایی که درخواست اقامت ترکیه را دارند، نیز باید بعد از خرید خانه در ترکیه یا اقدام به اجاره خانه در این کشور، نسبت به ثبت‌ آدرس در اداره نفوس منطقه خود هر چه سریعتر اقدام نمایند. در صورتیکه آدرس محل سکونت برای خارجی‌ها به ثبت نرسیده باشد دریافت اقامت نیز امکانپذیر نخواهد بود.

طریقه ثبت آدرس اتباع خارجی در اداره نفوس ترکیه

ثبت آدرس افراد خارجی به طریقه زیر صورت می گیرد.

  • در ابتدا باید به‌صورت حضوری به ادارات مهاجرت در شهر محل سکونت خود مراجعه نمایید و برگه تاییدیه اقامت خود را دریافت کنید.

شما برای یافتن نزدیکترین اداره مهاجرت می‌توانید از سایت اداره مهاجرت و یا گوگل مپ استفاده نمایید. در گوگل مپ عنوان GOÇ İDARESİ را جستجو کنید تا نزدیک‌ترین اداره مهاجرت به شما معرفی شود.

  • در مرحله دوم باید از سایتدریافت نوبت اداره نفوس ترکیه، نوبت بگیرید. برای این منظور در سایت اداره نفوس روی گزینه ADRES KAYIT  کلیک نمایید. در صفحه بعد اطلاعات شخصی خود را وارد کرده و تایید نمایید. در صفحه بعد نیز می توانید با انتخاب نزدیکترین اداره نفوس، روز و ساعت مورد نظرتان را مشخص ‌ کرده و در پایان هم تایید را بزنید و وقت شما ثبت خواهد شد.

در مرحله آخر نیز در روز و ساعت تعیین شده با مدارک مورد نیاز و همچنین برگه تاییدیه اداره مهاجرت، به اداره نفوسی که وقت قبلی را دریافت کرده اید مراجعه نمایید. در آنجا مدارک لازم را تحویل داده و برگه آدرس خود را دریافت نمایید.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه

برای ثبت آدرس در اداره نفوس ترکیه باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • پاسپورت خودتان
  • اجاره نامه یا سند ملکی محل سکونتتان
  • آخرین قبض برق، آب یا گاز محل سکونت

پس از ثبت آدرس در سامانه اداره نفوس ترکیه، از طریق اپلیکیشن E-DEVLET نیز فرم آدرس ثبت شده خود را مشاهده و پرینت نمایید. البته برای انجام امور مختلف مانند خدمات بانکی نیازی به پرینت نخواهید داشت و اپراتور مربوطه ، اطلاعات ثبتی شما را به صورت آنلاین می تواند ببیند.

افراد خانواده از قبیل همسر و فرزندان می‌توانند از آدرس مشترک جهت ثبت استفاده کنند. برای این منظور در زمان ثبت آدرس باید مدارک همسر و فرزندان خود را همراه داشته باشید که به مأمور مربوطه ارائه دهید تا آدرس برای تمام اعضای خانواده ثبت شود.

مقایسه پروژه ها