1401/12/27
70

برگه مبادله ارزی

 برگه مبادله ارزی (Döviz Alım Belgesi)

در این مطلب سعی شده است، توضیحاتی در مورد گواهی مبادله ارزی و همچنین مطالب مهم و تاثیرگذار در این فرآیند را برای شما همراهان گرامی بیان کنیم. مطابق قانون جدید دولت کشور ترکیه، شهروندان خارجی برای خرید ملک در کشور ترکیه، می بایست ارز خود را تنها در اختیار بانک مرکزی ترکیه گذاشته و به آن بفروشند . این قانون بر اساس قوانین ارزی کشور تصویب و توسط دولت تایید و از سال 2022 اجرایی گشته است. بعد از گذشت این فرآیند، از طرف بانک برای متقاضیان یک سند و یا گواهی به عنوان سند فروش ارز به بانک مرکزی یا سند خرید ارز از شهروند خارجی صادر می شود . بر اساس آنچه که در متن این بخشنامه وجود دارد: در معاملات فروش ملک به اشخاص خارجی، قیمت ملک باید به صورت ارز و همچنین از طریق یکی از بانکهای ترکیه، به بانک مرکزی این کشور فروخته گردد، همچنین باید از طرف بانکی که به آن مراجعه کرده اید، سندی برای شما صادر گردد که بر اساس آن می توانید ثابت کنید که بانک مرکزی ارز خارجی شما را خریداری نموده است.

در واقع این برگه یا سند می بایست قبل از انجام مراحل انتقال مالکیت ملک به شهروندان خارجی، در اختیار اداره تاپو گذاشته شود . این تصمیم از ابتدای سال 2022 اجرایی گشته است و به موجب آن شهروندان خارجی باید برگه یا سندی که به زبان ترکی Döviz Alım Belgesi نامیده می شود، به اداره تاپو تحویل دهند. بنا بر مفاد این سند ثابت خواهد شد، که بانک مرکزی ترکیه، تمام بهای ملک را به صورت ارز خارجی از این افراد خریداری کرده است. طبق مواد بخشنامه مربوط به گردش سرمایه و همچنین لایحه های اجرایی قانون شهروندی ترکیه و نیز دستور العملهای صادر شده از سوی بانک مرکزی کشور در مورد چگونگی فروش ارزهای خارجی به بانک توسط شهروندان خارجی، تصمیم جدیدی از طرف دولت اتخاذ شده است که بنا بر مفاد این تصمیمات، از این پس اتباع خارجی که تقاضای خرید ملک در ترکیه را دارند، باید ارز خود را فقط به بانک مرکزی تحویل داده و بفروشند. به این صورت خریدار، کل بهای خرید ملک را به صورت ارز به یکی از بانکهای ترکیه پرداخت خواهد کرد، بانک مربوطه نیز در مقابل ارز دریافتی از اشخاص، مدارک لازم را در اختیار خریدار برای انجام معامله قرار خواهند داد و ارز دریافتی را به بانک مرکزی ترکیه می فروشند. بر اساس بخشنامه مربوط به گردش سرمایه که از طرف بانک مرکزی ترکیه صادر گشته است، باید معادل ارزش معامله به صورت لیر ترکیه تبدیل گردد که قیمت کامل ملک را نیز تحت پوشش قرار داده و به بیان دیگر، مقدار ارز مبادله شده باید معادل قیمت ملکی در نظر گرفته شود که قصد خرید آن را کرده اید.

محتوای برگه مبادله ارز (Döviz Alım Belgesi)

این سند حاوی اطلاعاتی می باشد، که در ادامه بیان خواهند شد. • نام و نام خانوادگی شخصی که ارز خارجی را مبادله خواهد کرد. • شماره پاسپورت شخص خریدار • ارزش ارز اختصاص داده شده برای خرید ملک به صورت دلار نیازی ندارد، که فرد خارجی منحصرا فرآیند مبادله ارز را در بانک مربوطه پیگیری کند، بلکه فروشنده و خریدار و همچنین نماینده قانونی آنها نیز اجازه دارد، برای انجام این کار اقدام کند شایان ذکر خواهد بود که به هیچ وجه نمی توان بعد از تمام شدن فرآیند خرید، ارز مورد نظر را مبادله نمود، به تعبیر دیگر بدون مبادله ارز ذکر شده، امکان انتقال سند خرید ملک در اداره تاپو وجود نخواهد داشت، بلکه باید قبل از اقدام به خرید آن، مبلغ خرید در یکی از بانکهای کشور ترکیه، به لیر مبادله گردد در مرحله بعدی پس از فروش ارز به بانک مرکزی ترکیه با گرفتن گواهی فروش از بانک مشخص شده و تحویل این گواهی به اداره تاپو ، برای انتقال سند اقدام نمایید. همانطور که بیان شد، مبادله ارز به صورت فروش آن به بانک مرکزی، از طریق یکی از بانکهای ترکیه، در تمامی معاملات خرید ملک برای اتباع خارجی، امری الزامی می باشد و تفاوتی نخواهد داشت که هدف از خرید ملک، دریافت شهروندی می باشد یا برای اقامت از طریق سرمایه گذاری خرید خانه باشد. در ادامه مطلب نیاز به بیان این مورد است که می توان بهای کل ملک را به صورت ارز خارجی به فروشنده پرداخت شود و فروشنده نیز به نمایندگی از خریدار آن را در بانک مربوطه )به لیر( مبادله نماید . نکته مهمی که در این بین باید به آن توجه کرد ، این مورد خواهد بود که گواهی فروش ارز را حتما قبل از شروع فرآیند خرید نهایی ملک در اداره تاپو، را تهیه کنید.

 

مقایسه پروژه ها