1401/12/27
43

انواع بیمه های مورد نیاز اتباع خارجی در کشور ترکیه

 

انواع بیمه های مورد نیاز اتباع خارجی در کشور ترکیه

بیمه درمانی افراد خارجی:بیمه‌نامه یکی مهم ترین مدارکی است که برای دریافت اقامت باید به اداره‌ی مهاجرت کشور ترکیه ارائه شود. اغلب افرادی که می‌خواهند برای دریافت اقامت و یا شهروندی ترکیه اقدام نمایند، بیمه‌ای موسوم به بیمه‌ی درمانی افراد خارجی تهیه می کنند. این بیمه نسبت به سایر بیمه‌های موجود، ارزان‌تر است و به همین دلیل، طرفداران بیشتری دارد و اینکه برای برخی از خدمات پزشکی، دوره‌ی انتظار یک ساله الزامی می باشد و حق بیمه‌ی آن نیز هرسال تغییر می‌کند.

بیمه دانشجویی ترکیه:از دیگر بیمه‌های پرکاربرد در ترکیه بیمه دانشجویی یا بیمه تحصیلی است. افرادی که برای تحصیل ترکیه را انتخاب کرده اند حتما باید بیمه شوند. یکی از مدارک مورد نیاز برای درخواست وقت از اداره مهاجرت و همینطور صدور کارت اقامت، بیمه می باشد. در سه ماه ابتدایی، دانشجو به صورت خود به خود از بیمه دولتی SGK برخوردار است.

بیمه توریستی برای افراد خارجی:بر طبق قوانین ترکیه، افرادی که حتی با داشتن اقامت توریستی ترکیه و برای مدت کوتاه نیز به این کشور سفر می‌کنند، لازم است که از بیمه درمانی برخوردار باشند. به عبارت دیگر، داشتن بیمه برای تعیین وقت در اداره‌ی مهاجرت و صدور کارت اقامت، الزامی می‌باشد.

بیمه SGK: یکی دیگر از انواع بیمه در ترکیه، بیمه «Sosyal Güvenlik Kurumu» است، که سازمان تامین اجتماعی ترکیه به حساب می‌آید. خدمات این سازمان، همانند سازمان تامین اجتماعی در ایران است که در زمینه‌ی خدمات درمانی و همچنین در زمینه‌ی بازنشستگی، خدمات ارائه می‌کند.

بیمه‌های اجتماعی SSK:این بیمه نوعی بیمه دولتی است و معمولا برای افراد شاغل به کار، از طرف کارفرما در نظر گرفته می‌شود. در صورتیکه شما دارای مجوز کار در ترکیه باشید و در شرکت‌های این کشور شاغل باشید، می‌توانید از این نوع بیمه استفاده کنید. افرادی که دارای این بیمه باشند، هم از خدمات درمانی و هم از مزایای حقوق بازنشستگی برخوردار خواهند شد و توجه داشته باشید که این بیمه صرفا از طرف کارفرما صادر می‌شود. این بیمه، با نام کارت آبی نیز شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که اگر تنها اقامت ترکیه را دارید، شرکت‌ها، امکان صدور این بیمه را برای شما نخواهند داشت و داشتن مجوز کار الزامیست.

هزینه‌ها و تعرفه‌ بیمه در ترکیه:اگر شما متقاضی دریافت اقامت و شهروندی هستید، الزامی است که قبل از آن بیمه شده باشید. هزینه بیمه در ترکیه به دو فاکتور مهم بستگی دارد؛ سن و جنسیت فرد متقاضی. به علاوه، باید در نظر داشت با تغییر پوشش بیمه، هزینه‌ی بیمه نیز متفاوت خواهد بود. بیمه‌های دولتی معمولا نسبت به سایر بیمه ها و بیمه‌های خصوصی، قیمت کمتری دارند. در این رابطه به این نکان هم توجه داشته باشید: -هزینه بیمه برای هر فرد، به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. -با داشتن بیمه، پرداخت قسمتی از هزینه‌ها (معمولا بین 10 تا 40 درصد) بر عهده بیمار خواهد بود. -هزینه بیمه در ترکیه، معمولا برای افراد زیر 16 سال و بالای 65 سال، رایگان است. -در صورت تصادف و آسیب و تایید عدم قصور شما توسط پلیس، هزینه‌های درمانی رایگان خواهد بود. -هزینه آمبولانس، اورژانس و آتش‌نشانی در ترکیه به طور کل رایگان است.

بیمه اجتماعی و بازرگانی در ترکیه

به صورت کلی، بیمه در ترکیه بر دو نوع است:

بیمه اجتماعی:شامل بیمه‌های درمانی، بازنشستگی و از کار افتادگی که هر کدام از این بیمه‌ها نیز به سه نوع دیگر تقسیم می‌شوند: -بیمه دولتی برای کارکنان دولت -بیمه کارکنان شرکت‌ها و بخش خصوصی -بیمه باکور یا همان بیمه خویش‌فرما مخصوص کسانی که شرکتی در ترکیه ثبت کرده‌اند. بیمه بازنشستگی در هر یک از بیمه‌های دولتی، برای مردان 60 سال و برای بانوان 58 سال است. تعدای روزهای کاری نیز حدود 7000 روز معادل 20 سال است.

بیمه بازرگانی:این بیمه، حدود 63 شرکت دولتی و خصوصی در ترکیه را شامل می‌شود. در میان آن، بعضی از شرکت‌های ترکی، اروپایی، آسیایی و شرکت‌هایی که در ترکیه دارای نمایندگی هستند نیز، حضور دارند. این شرکت‌ها، خدمات بیمه‌ای زیر را به متقاضیان ارائه می‌دهند: -بیمه‌های زندگی شامل: عمر و بازنشستگی و… -بیمه‌های درمانی -بیمه‌های مربوط به اتومبیل -بیمه‌های آتش‌سوزی و…

انواع بیمه در ترکیه

بیمه شخص ثالث بین المللی:اگر قصد سفر به ترکیه با ماشین شخصی خود را دارید، یا اینکه اقامت یا شهروندی ترکیه را دارید و قصد دارید با پلاک ترکی به کشورهای دیگر سفر نمایید، لازم است که بیمه شخص ثالث خود را نیز درست مثل گواهینامه، بین‌المللی نمایید.یکی از انواع بیمه در ترکیه که با ایران نیز مشترک است و حتی در حدود 48 کشور دیگر نیز اعتبار دارد؛ ، بیمه «شخص ثالث بین‌المللی» یا اصطلاحا بیمه یا کارت سبز است. به کمک این کارت سبز، می‌توانید بیمه شخص ثالثی که در ایران یا ترکیه دارید یا بین‌المللی نمایید و با خیال راحت، با ماشین شخصی خود به سفر بپردازید. بعد از کاپوتاژ اتومبیل برای سفر خارجی، اخذ بیمه کارت سبز نیز حتما باید انجام بپذیرد.

بیمه ترافیک در ترکیه:یکی دیگر از انواع بیمه در ترکیه بیمه ترافیک است. این بیمه معادل بیمه شخص ثالث در ایران است و استفاده از آن از سال 1990، برای تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری، اجباری شده است. برخلاف ایران که پرداخت این خسارات، تحت عنوان دیه شناخته می‌شود، در ترکیه غرامت نام دارد و دارای سقف مشخصی است که هر سال توسط وزارت خزانه‌داری ترکیه مشخص می‌شود.از جمله مواردی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: -پرداخت خسارت مالی برای اتومبیل مقابل -پرداخت غرامت برای فوت، جراحات و یا نقص عضو -پرداخت هزینه‌های پزشکی برای هر یک از طرفین -به علاوه، موارد زیر نیز در سقف پوشش این بیمه، تاثیرگذار خواهد بود: نوع اتومبیل، مدل، برند و سال تولید.

 بیمه منازل مسکونی در ترکیه

بیمه خانه در ترک

مقایسه پروژه ها