1401/12/26
261

منطقه اورتاکوی استانبول

 

اورتاکوی یکی از محبوب ترین، شیک ترین و پرجنب و جوش ترین محله های استامبول می باشد این محله در همسایگی، بشیکتاش استانبول و بسفر است که در قسمت اروپایی استانبول و دقیقا زیر پل بسفر قراردارد.

ارورتاکوی در ترکی به معنای روستای متوسط است زیرا در میانه ی تنگه و کانال آبی است.در واقع اورتاکوی در زمان عثمانی یک دهکده ماهیگیری کوچک و محل رفت و آمدهای زیاد مقامات عثمانی بود به دلیل جاذبه های زیاد این منطقه، بعد از گذشت مدت زیادی این منطقه هنوز هم مردمان محلی ترکیه و گردشگران خارجی علاقه ی زیادی به بازدید از این محله دارند .
شب های اورتاکوی به دلیل کلوپ ها ،سرگرمی ها، رستوران و کافه ها، مغازه ها بسیار و همچنین فروشگاه هایی برای خرید سوغاتی و غذای دلچسب کومپیر معروف است.

اورتاکوی در دوران عثمانی و دهه های اول جمهوری ترکیه یک منطقه جهانی بود که دارای جوامع ترک، یونانی، ارمنی و یهودی بود. امروزه این محله هنوز میزبان بسیاری از ساختارهای مذهبی (مسلمان، یهودی، ارتدکس و سایر مسیحیان)می باشد و در کل یک نقطه محبوب برای مردم محلی و گردشگران است.

اورتاکوی در هر دو دوره بیزانس و عثمانی جایگاه مهمی در زندگی روزمره شهر داشته است. در قرن شانزدهم، سلطان سلیمان اعظم عثمانی، ترک ها را تشویق کرد که به اورتاکوی نقل مکان کنند و در آنجا زندگی کنند، که آغاز حضور ترکیه در این محله بود. یکی از قدیمی ترین ساختمان های اورتاکوی حمام ترکی است که توسط معمار مشهور عثمانی میمار سینان در سال 1556 ساخته شده است.

قلب منطقه مشهور بشیکتاش استانبول بدون شک به اورتاکوی تعلق دارد جایی که مانند نام آن درست در وسط منطقه بشیکتاش استانبول قرار گرفته و از محلات نامدار و خوشنام این منطقه نیز می باشد،این محله بشیکتاش از محلات ساحلی است، که ساحل آن دارای شهرتی چند صد ساله است .

اورتاکوی درست در زیر پل اول که اتوبان فعلی E5 از آن عبور میکند، قرار گرفته و به لحاظ دسترسی و موقعیت از جایگاه ویژه ای برخوردار است ، این محله دارای فضاهای سبز بکر و زیبایی بینظیری نیز می باشد که از جمله عوامل جذاب آن برای خرید یا اجاره خانه در این منطقه شده است.

جاذبه های محله اورتاکوی 

خیابان اصلی اورتاکوی که منتهی به ساحل است، دارای فضایی بازارگونه است که تمام نیازهای خرید اهالی محله از آنجا رفع می شود ، این محله دارای یک فروشگاه میگروس بزرگ میباشد که در کنار خیابان اصلی اورتاکوی قرار گرفته همچنین یکی از بزرگترین شعبات نمایندگی تویوتا نیز در اورتاکوی قرار دارد.
می توانید در اطراف میدان اورتاکوی قدم بزنید، شاهد جمعیت زیاد در اطراف میدان باشید و برای استراحت ،  یک چای و قهوه ترک در کافه ها و رستوران های متعدد ساحلی میل بفرمایید.
میدان و مسجد اورتاکوی در قلب شهر قرار دارد. حتی مردم محلی این منطقه خوردن کومپیر در کافه های این شهر با منظره ی زیبا از بسفر را می پسندند.

اماکن تاریخی محله اورتاکوی 

  • مسجد اورتاکوی

زیباترین و معروف ترین ساختمان هایی که میتوانید در اورتاکوی ببینید مسجد اورتاکوی است که همه آن را به نام مسجد مجیدیه می شناسند.این مسجد واقع در میدان اسکله ساحلی ودر مجاورت آب های بسفر، در ابتدا در قرن هجدهم ساخته شده است. بعدها، در قرن نوزدهم، مسجد فعلی، به دستور سلطان عبدالمجید اول و توسط معماران (پدر و پسر) Garabet Amira Balyan و Nigoğayos Balyan به سبک نئوباروک طراحی شد،این بنا تاریخی از قایق های عبوری به خوبی قابل مشاهده است.

 

  • کلیسای Surp Krikor Lusavori

کلیسای که مربوط به دوران بیزانس که یکی از زیباترین و معروف ترین کلیساهای استانبول می باشد. این کلیسا بین سال های ۱۸۳۷ -۱۸۳۸ با معماری مشابه با آب انبار باسیلیا تاسیس شده است.

 

  • میدان اورتاکوی

یکی از معروف ترین میدان های استانبول می باشد که رستوران، بار، کافه و مغازه های زیادی اطراف آن وجود دارد که نمایی زیبا در شب و در طول هفته دارد میدان اصلی شهر است که درآن فواره و آبنمای داماد ابراهیم پاشا در این میدان قرار دارد و مربوط به قرن ۱۸میلادی است.
بازارهای خیابانی نیز در اورتاکوی محبوب هستند و هر در روز هفته پر از جمعیتی است که از قدم زدن دراین بازارهای خیابانی و خرید انواع صنایع دستی، سوغاتی، کتاب های دست دوم و بسیاری از تفریحات لذت می برند.
شب های تابستانی اورتاکوی سرگرمی های زیادی دارد با کلوب های معروفی که در اورتاکوی و ببک است.

 

 

ازجمله مکان های جذاب ببک

  • مدرسه کاباتاش مربوط به زمان عثمانی
  • رستوران Feriye که به عنوان مطبخ برای سلطان استفاده میشده است.
  • اسکله کوچکی که اورتاکوی را به همسایه هایش وصل میکند که در قسمت آسیایی استانبول قرار دارد.

دسترسی به اورتاکوی

  • اتوبوس های عمومی زیادی از مبداء های مختلف برای اورتاکوی وجود دارد.
  • از بشیکتاش و کاباتاش: با اتوبوس های عمومی به منطقه Sariyer یا ۳۰ دقیقه پیاده روی
  • از اسکودا یا کادیکوی: توسط کشتی های عمومی به منطقه بشیکتاش و بعد از آن با اتوبوس های عمومی

به طور کلی اورتاکوی به علت عوامل بسیار زیادی که به تعدادی از آنها را در متن بالا اشاره کردیم و همچنین همسایگی محلات خاص و معروفی چون ببک و اتیلر و نزدیکی به مرکز خرید و برج های زورلو سنتر باعث شده تا فضایی ایده آل برای خرید و اجاره آپارتمان در استانبول محسوب شود.و محله ی مناسبی برای سرمایه گذاری باشد.

مقایسه پروژه ها