1402/01/20
282

مسجد رستم پاشا

 

مسجد رستم پاشا

استانبول شهر مسجدهای زیبا و خاص که بیشتر آنها در دوره عثمانی بنا شده اند. مسجد رستم پاشا یکی از مساجدی که چشم انداز شهری استانبول را تشکیل داده و معماری بسیار زیبایی دارد. این مساجد که مورد علاقه ی گردشگران می باشد از جاذبه های تفریحی این شهر می باشند و نمی توان استانبول را بدون آن ها در نظر گرفت .

 

مسجد رستم پاشا در ترکیه

دختر مهرماه سلطان توسط خرم سلطان  همسر سلیمان ، به ازدواج رستم پاشا درآمد، رستم پاشا در آن زمان از کارکنان قصرهای  داخلی بوده است . سن سلطان سلیمان که بالاتر می رفت و پیر می شد ، رستم پاشا همان موقع، در سال 1544 به مقام وزارت رسید و همراه خرم سلطان و مهر ماه سلطان قصر را اداره می کردند .آن ها یک هدف مشترک داشتند و می خواستند شاهزاده مصطفی ،پسر بزرگ و ولیعهد سلطان سلیمان را از میان بردارند. رستم پاشا ماموریت داشت که به سلطان سلیمان نشان دهد، که پسرش می خواهد بر علیه او توطئه نماید. در نهایت شاهزاده مصطفی به دلیل این توطئه اعدام گردید و اتفاقی رقم خورد که یکی از غم انگیز ترین رویدادهای تاریخ عثمانی بحساب می آمد. پس از آن رستم  پاشا تبدیل به یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین مقامات عثمانی گردید او ثروت زیادی پس از مرگش در سال 1561  از خود به جای گذاشت.

معماری مسجد رستم پاشا

رستم پاشا ،معمار سینان ،معروفترین معمار دوره عثمانی را مامور کرد تا برای او مسجدی  زیبا طراحی کند .قرار بر این شد که مسجد در یکی از شلوغ ترین محله های استانبول بنا شود .سینان برای این کار فضای خیلی کمی داشتند ولی او توانست ، هم از لحاظ زیبایی و از لحاظ درآمدزایی بسیار مفید واقع شود. طرح و نمای این بنا آن را خاص و ویژه کرده ، دیوار ها و ستون ها با طرح های بسیار پیچیده که با سرامیک های ایزنیک نقش گل هایی مثل رز،مینا،لاله،میخک بنا شده است. این مسجد به گوهر پنهان معروف گردیده است .

مقایسه پروژه ها