1401/12/27
292

مجوز کار در ترکیه

Çalışma izni چیست؟

در زبان ترکی به مجوز کار، چالیشما ایزین(Çalışma izin)  می­گویند. دریافت مجوز کار یکی از پیش نیازهایی است که هر مهاجری برای کار در ترکیه به آن نیاز دارد. در صورتیکه قصد مهاجرت و سکونت در ترکیه را داشته باشید باید توجه کنید یکی از بهترین روش‌های دریافت اقامت ترکیه، داشتن اجازه کار می‌باشد.

 اجازه کار ترکیه مزایای بسیار زیادی دارد و شاید ساده­ ترین و اقتصادی­ ترین روش دریافت پاسپورت ترکیه است. هر فرد خارجی که به ترکیه مهاجرت می­کند نیاز دارد تا برای راه ­اندازی کسب و کار یا استخدام مجوز کار دریافت کند. در این مقاله به چالیشما ایزین و مزایای اجازه کار در ترکیه خواهیم پرداخت.

وقتی به کشوری مهاجرت می­کنید نیازمند آشنایی با قوانین و مقررات کشور مقصد هستید. ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و چنانچه قصد راه اندازی کسب و کار و یا فعالیت اقتصادی دارید باید مجوزهای لازم را دریافت نمایید. اجازه کار در ترکیه، چالیشما ایزین نامیده می­شود و چالیشما در زبان ترکی به معنی کار و ایزین به معنای اجازه دادن و یا همان اذن می‌باشد. چالیشما ایزین مجوزی معتبر است که دارنده آن می‌تواند در ترکیه به فعالیت اقتصادی و کسب درآمد بپردازد. با توجه به توضیحاتی که در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم تنها به صرف داشتن اقامت توریستی، تحصیلی و سایر اقامت‌های ترکیه اجازه کار نخواهید داشت و برای امکان کار کردن بایستی حتما چالیشما ایزنی داشته باشید. شرایط کاریابی در ترکیه به دلیل نرخ بیکاری به سهولت امکان پذیر نیست و متقاضیان باید ماهر و از رزومه قابل قبولی برخوردار باشند تا بتوانند به شغل مناسب خود دست یابند و مجوز کار را دریافت نمایند.

مزایای اجازه کار در ترکیه چیست؟

اجازه کار در ترکیه، مسیری بسیار عالی و ارزان برای رسیدن به شهروندی ترکیه است. چنانچه متقاضی به مدت ۳ سال در ترکیه به صورت رسمی دارای قرارداد کار باشد و کارفرما کلیه مسائل قراردادی را اعم از پرداخت حقوق، رد کردن بیمه و کسورات قانونی نظیر مالیات را رعایت نماید، دارنده مجوز کار می­تواند درخواست دریافت اقامت دائم و شهروندی خود را به دولت ارائه کند. تسلط به زبان ترکی یکی دیگر از معیارهایی است که برای دریافت اجازه کار به آن نیاز است. داشتن بیمه درمان رایگان، حقوق بازنشستگی و تامین آتیه تنها برخی از مزایای طولانی مدت داشتن اقامت کاری در ترکیه است. می­توان گفت تفاوت دارنده مجوز کار با یک شهروند ترکیه حق رای می‌باشد که از آن بی‌بهره است.

ساعت و زمان کار در ترکیه همانند تمام کشورهای اروپایی، از دوشنبه شروع و تا جمعه ادامه دارد. روزهای شنبه به صورت پاره وقت و روز یکشنبه در ترکیه تعطیل است. همچنین ساعت کاری نیز 8 ساعت در روز می‌باشد. علاوه بر این نیروی کار فارغ از تعصیلات رسمی مطابق با قوانین اداره کار ترکیه، حق استفاده از مرخصی استحقاقی را نیز دارند.

 

قرارداد کار در ترکیه

ترکیه نیز مانند اغلب کشورها دارای قوانین کاری مصوبی است که در آن حقوق کارفرما و نیروی کار مشخص شده است. هر یک از طرفین می‌توانند در قالب قرارداد ابتدا به صورت آزمایشی نسبت به ارزیابی شرایط و توانایی­های طرف مقابل اقدام نمایند. در این نوع قرارداد میزان حقوق و شرایط کاری کاملا لحاظ شده، اما الزامی به تمدید آن پس از پایان دوره آزمایشی برای طرفین وجود ندارد.

یکی از بهترین روش‌ها برای کاریابی، آگاهی از شرایط اقتصادی و نیازهای کشور مقصد به نیروی کار متخصص است. اگر هدف شما مهاجرت از طریق کار به ترکیه است بهتر است پیش از مهاجرت نسبت به مشاغل مورد نیاز ترکیه مطلع باشید. همانطور که می‌دانید بخش بزرگی از اقتصاد ترکیه به توریسم و مشاغل جانبی آن بستگی دارد و فعالان شاغل در حوزه گردشگری همه ساله درآمدهای زیادی را از این مسیر کسب می‌نمایند. همچنین با توجه به صنعتی شدن ترکیه، نیاز به متخصصان در این بخش بیش از پیش احساس می‌شود.

 در این مقاله درخصوص اقامت کاری و اجازه کار در ترکیه، یا همان چالیشما ایزین نکاتی طرح شده است و از مزایای اقامت کاری و اجازه کار در ترکیه برای شما مطالبی ارائه شد. لازم به ذکر است برای راه ­اندازی هر نوع کسب و کار می‌بایست به دنبال اخذ مجوز کار از دولت ترکیه باشید. داشتن اقامت کاری ترکیه بسیار ارزشمند است و چنانچه نیروی کار خارجی به مدت ۳ سال به طور رسمی در ترکیه مشغول به کار و در استخدام شرکتی باشد می‌تواند پاسپورت ترکیه را دریافت نماید.

مقایسه پروژه ها