1401/12/27
312

قوانین جدید خرید خانه در ترکیه

طبق گزارش اداره آمار املاک و مستغلات کشور ترکیه از ژوئن سال ۲۰۲۱ تا ژانویه سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۰ هزار آپارتمان و خانه در این کشور به اشخاص غیر ترک فروخته شده است. اگر شما هم به دنبال یک سرمایه‌گذاری ایمن در خارج کشور باشید، خرید خانه در ترکیه بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

از نظر جغرافیایی دارای موقعیت منحصر به فرد، برگشت سرمایه به نرخ روز و با توجه به نوسانات موجود در بازار، در مقایسه با کشورهای اروپایی صرف هزینه به نسبت کمتر و همچنین استفاده از ملکی با ارزش یکسان نسبت به املاک کشورهای اروپایی و… اینها همگی تنها تعدادی از مزیت‌های خرید خانه در ترکیه خواهند بود.

در واقع شما می توانید با خرید ملک به ارزش ۴۰۰ هزار دلار آمریکا در مدت زمان کوتاهی برای خودتان، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خویش اقامت ترکیه را دریافت نمایید و در اینصورت از امکانات آموزشی و همچنین رفاهی این کشور همگی به صورت رایگان استفاده کنید و پس از آن تابعیت و پاسپورت این کشور را دریافت نمایید و همچنین شما، اختیار کامل ملکی که خریداری کردید را خواهید داشت و امکان فروش ملک پس از گذشت، سه سال به نرخ روز را پیدا می کنید و با این روش هم اقامت دایم ترکیه را دریافت خواهید کرد و هم سود کسب نمایید.

ولی  از ابتدای  سال 2023 قوانین جدید  مبنی  بر خرید  ملک شهروندی و دریافت پاسپورت  اعلام شده است :

1:  گاهی اوقات خریداران  به جای  خرید یک  ملک و دریافت یک سند ، با سرمایه گذاری  در چندین  ملک و تجمیع  اسناد ؛  شهروندی  دریافت میکنند ؛  که طبق قانون جدید  باید  اسناد املاک    با یک شرکت و یا طی یک قرارداد اعلام  و درج شده  در روند دریافت شهروندی و پاسپورت کشور  ترکیه  باشد

2:هر سند ملک مناسب  دریافت شهروندی فقط برای یک  خانواده محسوب  میشود .  به این معنا که  قبل از  اجرای این قانون ؛  مبلغ دریافت شهروندی 400 هزار دلار میباشد که  مناسب یک  خانواده است  ولی اگر  ملکی  مثلا 800 هزار دلار باشد میتوانستند  دو خانواده  با هم  شهروندی و پاسپورت  دریافت کنند  که با این قانون جدید سند هر مبلغی که باشد  فقط  برای یک خانواده محسوب  خواهد شد  و  میتوانند تابعیت و پاسپورت دریافت کنند

3: هر سند مناسب دریافت شهروندی  فقط  یکبار امکان دریافت پاسپورت  خواهد داشت   .  با توجه به این که  سه سال نیز حق فروش  ملک نخواهند داشت

4: طبق قانون جدید ، خرید ملک برای دریافت شهروندی  و پاسپورت  کشور   ترکیه   فقط  از شرکت یا سازنده ترک  باید  انجام شود  و اگر حتی  یک از  سهامدارن شرکت ؛  خارجی  باشد؛ خرید ملک مناسب شهروندی  از آن شرکت معتبر نخواهد بود.

 

 

دریافت اقامت دایم ترکیه با استفاده از خرید خانه در ترکیه

قوانین خرید خانه در ترکیه در سال 2022 برای اتباع خارجی با خرید خانه و همچنین مستغلات که به ارزش مجموعا 400 هزار دلار می باشند، می توانند برای خود و خانواده خویش اقدام به کسب اقامت دایم و تابعیت و پاسپورت  ترکیه کنند. البته  هنگام خرید  خانه  و دریافت  اقامت دایم  باید  قوانین  خاصی  را نیز  رعایت  کنید  ازجمله  عدم انتقال  بغیر و فروش   زیر سه سال ، خرید  ملک مناسب  دریافت شهروندی و تاییده برگه گواهی ارزی با میزان مبلغ دریافت اقامت دایم .

 

دریافت اقامت  موقت  قابل  تمدید  با خرید ملک  در ترکیه

افراد خارجی که در کشور ترکیه ملک خریداری می کنند، می توانند جهت دریافت مجوز اقامت کشور ترکیه  برای خود و همچنین خانواده خویش اقدام نمایند، به شرط آن که در دوره های معینی آن را تمدید کنند. با این مجوز اقامت، کودکان خارجی نیز خواهند توانست در ترکیه تحصیل کنند. یافتن شغل برای اتباع خارجی که اجازه اقامت در ترکیه را دارند، به مراتب راحت تر می باشد و دریافت مجوز کار از طریق شرکتهای قانونی در ترکیه نیز برای این افراد آسانتر می باشد.  البته شرایط دریافت  اجازه  کار  در مقاله دیگری  به طور کامل توضیح داده شده است

 

مراحل خرید خانه در ترکیه

باید در ابتدا مالک و یا وکیل قانونی شخص، درخواستی مبتنی بر ارائه اقدامات مقدماتی انتقال سند را قبل از بستن هرگونه قرارداد در سازمان ثبت اسناد و املاک ارائه کند. اگر ارائه درخواست در زمان مناسب صورت نگیرد، انتقال سند دچار تاخیر خواهد شد.

  • کارت ملی، شناسنامه و پاسپورت به همراه ترجمه بصورت رسمی به زبان ترکی
  • نامه تایید شده از طریق سازمان ثبت اسناد برای مشخص کردن مالکیت، مالک همراه با جزییات کامل آدرس، مساحت و همچنین محل قرارگیری ملک با مختصات و یا سند ملک مشخص
  • یک قطعه عکس از شخص فروشنده
  • دو قطعه عکس از خریدار یا خریداران که باید حداکثر مربوط به یک ماه قبل از اقدام به خرید ملک باشد.
  • برگه پایان کار، تسویه حساب مالیات و عوارض از شهرداری منطقه ی که ملک در آنجا قرار دارد.
  • ارائه برگه بیمه‌نامه (بصورت اجباری) زلزله برای ویلا، خانه ها، آپارتمان … انواع بیمه نیز در مقاله دیگری به طور کامل توضیح داده شده است
  • برای حضور وکیل دو طرف، ارائه اصل و کپی وکالتنامه وکلا همراه با ترجمه رسمی و تایید شده توسط وزارت خارجه و نیز دادگستری کشور صادر کننده الزامی است.
  • حضور مترجم به صورت همزمان در موقع عقد قرارداد و حضور شاهدین اگر طرفین توانایی صحبت به زبان ترکی استانبولی ندارند.

طبق قانون املاک و مستغلات در کشور ترکیه در هنگام خریداری ملک، فروشنده باید مالکیت را به مالک جدید واگذار کند. این کار در اداره ثبت اسناد و املاک مربوطه به شهر یا محل ملک صورت می گیرد.

مراحل خرید خانه در ترکیه با یک قرارداد خرید و فروش اولیه ما بین طرفین منعقد می شود. این قرارداد شامل شرایط اصلی فروش خواهد بود و طرفین با توجه به این قرارداد مشخص شده، برخی اختیارات را دارند. البته در جهت انتقال مالکیت قرارداد فروش به تنهایی کافی نیست. هنگام ارائه درخواست به اداره ثبت اسناد و املاک خریدار و فروشنده باید مدارک زیر را با خود داشته باشند.

سرمایه گذاری قابل اعتماد جهت خرید ملک در ترکیه

هم اکنون افراد خارجی زیادی از کشورهای مختلف در ترکیه ساکن هستند. بسیاری از آنها کل سال را در ترکیه می مانند و به صورت دائم زندگی خواهند کرد. برخی هم برای تعطیلات خود در ترکیه املاکی را خریداری کرده اند.

تا سال 2012 بسیاری از خارجی ها به دلیل توافقات متقابل ما بین کشورها اجازه خرید خانه در ترکیه را ندارند. اما این قانون در سال 2012 لغو شده است. اکنون بسیاری از افراد خارجی می توانند در املاک ترکیه سرمایه گذاری نمایند.

مقایسه پروژه ها