1401/12/27
268

قلعه روملی حصار

 

قلعه روملی حصار

استانبول شهری شگفت انگیز در بین دو قاره آسیا و اروپا می باشد که در طول تاریخ ، امپراطوری شکوهمند عثمانی  و حکومت امپراطوری روم شرقی در این کشور زیبا حکومت می کردند. این تاریخ پرفراز و نشیب را امروزه در بناها و جاذبه های تاریخی شگفت انگیزه این شهر به خوبی می توان یافت. یکی از جاذبه های گردشگری و تاریخی استانبول قلعه روملی حصار یا روملی حصاری می باشد که به دستور سلطان محمد فاتح بنا شده بود.

 

قدمت تاریخی قلعه روملی حصار

قلعه روملی حصار مجموعه استحکامات و قلعه ای نظامی این کشور در آن زمان بوده است. در واقع شهر استانبول در ساحل اروپایی و بر روی تپه ای مشرف به تنگه بسفر تشکیل شده است. این قلعه یکی از سمبل های شهر استانبول بحساب می آمد و امروزه بازدیدکنندگان زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود کشانده است. نام روملی حصار به معنای قلعه ای از قلمرو رومی ها بوده  و توسط سلطان محمد دوم و در بین سال های  51 تا 52 بنا شده است و  این قلعه باشکوه در عرض 4 ماه بنا شده است.

استحکامات نظامی و قلعه روملی بخشی از برنامه این حکومت برای محاصره شهر قسطنطنیه یا همان استانبول کنونی بوده است که در آن زمان بخشی از قلمرو رومی ها بحساب می آمد. این قلعه در کنار تنگه بسفر بنا شده است و هدف اصلی از ساخت آن مماننعت از ارسال کمک های تجاری و قطع ارتباط نظامی و دریایی از طریق تنگه بسفر به قسطنطنیه بشمار می آمد.

 

معماری قلعه روملی

قلعه و استحکامات نظامی قلعه روملی حصار از یک برج کوچک و سه برج اصلی و مهم تشکیل شده است. همچنین دارای 13 سنگر دیدبانی هم روی دیوار های قلعه طراحی شده اند و سه برج را به یک دیگر مرتبط کرده اند. جالب است بدانید یکی از سنگر های دیده بانی به شکل چهار ضلعی، 6تای آنها به شکل منشوری با گوشه های متعدد و شش تای دیگر هم به صورت استوانه ای طراحی و بنا گردیدند. برج اصلی که به برج ساریسا پاشا معروف است در قسمت شمالی این قلعه وافع شده است و استوانه ای شکل بوده، این برج به قطر 2300 سانتی متر می باشد و ضخامت دیوار ها همگی 9 متری می باشند و همچنین  9 طبقه دارد و در نهایت ارتفاع برج به 28 متر نیز خواهد رسید. امروزه این برج برای بزرگداشت سلطان محمد فاتح به نام برج فاتح معرفی شده است.

قلعه روملی حصار در گذشت زمان

پس از تصرف شهر استانبول قلعه روملی حصار دیگر کاربری خود را از دست داده بود و به همین دلیل امپراطوری عثمانی از آن به عنوان محلی برای بررسی و نظارت بر عبور و مرور در تنگه بسفر و همچنین به عنوان زندان از آن استفاده می شده. متاسفانه در سال 1509 در استانبول زلزله مهیبی پیش آمد که قلعه روملی حصار دچار آسیب و صدمات جدی گردید و بخش های زیادی از آن از بین رفتند. پس از آن این قلعه را  بازسازی کردند و سپس تا اواخر قرن 19 همچنان با عناوین مختلفی از آن استفاده می شد. امروزه این قلعه با شکوه و تاریخی به صورت موزه بازسازی شده و برای بازدید عموم  همه روزه فعالیتمی کند، همچنین از فضای باز محوطه قلعه ، فستیوال های هنری، برای اجرای کنسرت های فصلی و رویدادهای خاص و مهم استفاده می شود.

مقایسه پروژه ها