1401/12/27
243

فرق اقامت دائم و شهروندی ترکیه

اقامت در هر کشوری از جمله کشور زیبای ترکیه، نیازمند احراز شرایطی می باشد و باید هر شخصی که قصد مهاجرت و نیز اخذ اقامت را دارا است، طبق این شرایط اقدام نماید و در صورت احراز آن ها، موفق به دریافت اقامت ترکیه و یا شهروندی می شود. اما سوالی که پیش می آید درمورد تفاوت اقامت دائم با شهروندی ترکیه می باشدکه در ادامه ی مطلب به صورت مفصل به شرح این مسئله می پردازیم.

قابل ذکر است که دریافت اقامت ترکیه به روش های مختلفی همچون  اقامت تحصیلی، کاری و … تخصیص پیدا می کند و می توان از روش های متفاوتی برای دریافت اقامت در این کشور، اقدام نمود. به طور کلی در صورتی که شخصی بخواهد برای مدت بیش از 90 روز در ترکیه سکونت کند، بایستی برای دریافت اقامت اقدام نماید، زیرا در غیر این صورت حضورش در کشور غیرقانونی بحساب می آید.

در ابتدا در مورد اقامت توریستی در کشور ترکیه صحبت می کنیم و اینکه به چه صورت می توان در پی آن به اقامت در مدت زمان بیشتر دست پیدا کرد.

تعریف اقامت ترکیه به صورت توریستی

شما امکان دریافت اقامت توریستی در کشور ترکیه را پیدا می کنید اگر بتوانید آپارتمان یا ملکی در کشور ترکیه اجاره نمایید و در ضمن می توانید اقامت یک ساله ترکیه را دریافت کنید. البته در طول این یک سال، اجازه کار در ترکیه را نخواهید داشت و در صورتی که تمایل به اشتغال باشید باید به صورت مجزا برای آن اقدامات لازم را انجام دهید.

نکته قابل توجه این است که پس از یک سال اقامت موقت بابت اجاره ملک نیز می توان با احراز شرایط، برای تمدید آن اقدام نمایید.

برای این منظور بعد از آن که ملک مورد نظر خود را در کشور ترکیه اجاره کردید، لازم می باشد که به ادارات مربوطه مراجعه نمایید و فرمی به نام راندوو را تکمیل کنید و بعد از آن کیملیک کارت یا همان کارت اقامت خود را دریافت نمایید. پس از آن شما می توانید برای اعضای خانواده خود (فرزندان زیر 18 سال) نیز اقامت توریستی اخذ کنید.

تعریف شهروندی ترکیه

اگر بخواهیم به زبان ساده تعریفی برای شهروندی ترکیه بیان کنیم، باید گفت که در این روند، فرد هیچ تفاوتی با یک شخص که از ابتدا در کشور ترکیه و از پدر و مادر ترک متولد شده است، نمی باشد و تمام حقوق مشابه از جانب دولت و همچنین کشور را خواهد داشت و می تواند به راحتی تابعیت و نیز پاسپورت ترکیه را بدست آورد. همین طور امکان رای دادن در انتخابات ترکیه نیز برای وی وجود دارد.

تعریف تابعیت دوگانه

همانطور که از نام اینگونه تابعیت مشخص می باشد، شخصی که دارای تابعیت دوگانه است، به این معنا می باشد که دارای تبعه دو کشور است. به این شکل شهروندان ایرانی که موفق به دریافت تابعیت ترکیه نیز شده اند، تابعیت مضاعف یا دوگانه خواهند داشت. به این ترتیب می توانند از هر دو پاسپورت ایرانی و یا ترکیه ای خود استفاده کنند.

تفاوت بین اقامت دائم و شهروندی

بیان تفاوت اقامت دائم با شهروندی ترکیه

بین اقامت ترکیه به صورت دائم و اخذ شهروندی در این کشور تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه بیان می شود.

  1. وجود محدودیت در مسائل تحصیلی: با داشتن اقامت دائم در کشور ترکیه، شما تنها می توانید بدون نیاز به تمدید اقامت ترکیه و یا بدون نیاز به ویزا، در خاک این کشور سکونت نمایید و در انجام امور اداری، تحصیلی و همچنین تجاری با محدودیت هایی مواجه می شوید. اما با اخذ شهروندی ترکیه، شما همانند یک شهروند ترک به حساب خواهید آمد و از تمامی حقوق او برخوردار می شوید. به عنوان مثال می توانید در رای گیری شرکت کنید، فرزندانتان را به مدارس دولتی ثبت نام کنید، مجوز کار بگیرید و مواردی از این قبیل.
  1. وجود محدودیت های زمانی: با اخذ شهروندی ترکیه، هیچ محدودیت زمانی برای حضورتان در کشور ایجاد نمی شود، در صورتیکه اقامت توریستی، شما باید تا 5 سال به صورت متوالی بدون خروج طولانی مدت از کشور ترکیه، در این کشور باقی بمانید تا نهایتا بتوانید اقامت ترکیه به صورت دائم را بدست آورید.
  1. محدودیت های کاری: برای اینکه بتوانید در کشور ترکیه کار پیدا کنید، باید مجوز کار نیز دریافت کنید، شرکتی در این کشور ثبت نمایید و یا در غیر اینصورت یکی از شهروندان ترکیه باشید. البته قابل ذکر است که با داشتن اقامت ترکیه به صورت دائم به تنهایی نمی توانید مجوز کار در ترکیه دریافت کنید.

 

قانون دوتابعیتی در کشور ترکیه

با توجه به قوانین موجود در مورد شهروندی ترکیه، نظر دولت این کشور در رابطه با تابعیت مضاعف فرد به صورت زیر بیان شده است.

  1. چنانچه از جمله شهروندان ترکیه باشید و می خواهید تابعیت کشور دیگری را دریافت کنید، بایستی تمامی مدارک مربوطه را به اداره ثبت ترکیه تحویل دهید.
  2. افرادی که دارای تابعیت کشور ترکیه می باشند به راحتی می توانند تابعیت کشور دیگری را اخذ کنند.
  3. افرادی که قصد ترک تابعیت ترکیه و یا اخذ تابعیت کشور دیگری را داشته باشند، باید درخواست خود را به صورت کتبی به ارگان های مربوطه ارسال نمایند.

 

دریافت اقامت ترکیه به صورت دائم و همچنین شهروندی

در صورتی که ملکی با ارزش حداقل 400 هزار دلار آمریکا، در کشور ترکیه خریداری نمایید، امکان اخذ شهروندی ترکیه در یک مدت زمانی کوتاه (بین 2 تا 3 ماه) برای شما ایجاد می شود. در مراحل بعدی نیز امکان آن را پیدا می کنید که پاسپورت و گذرنامه را بگیرید.

اما در صورتی که ملکی با ارزش کمتر خریداری نمایید با تمدید هرساله‌ی آن پس از ۵ سال، با شرایط خاصی خواهید توانست اقدام به دریافت اقامت دائم و یا حتی در بعضی موارد قادر به دریافت پاسپورت ترکیه نیز شوید. البته توجه داشته باشید که این کار با اقامت توریستی امکان پذیر نخواهد بود و هیچ گاه اقامت توریستی منجر به اقامت دائم و یا اخذ پاسپورت ترکیه نخواهد شد.

دریافت تابعیت و یا شهروندی در ترکیه

شهروندی به جایگاه شهروندی و نیز حقوقی می گویند که باعث داشتن گذرنامه و همچنین تابعیت و از همه مهمتر حقوق تضمین شده در قانون اساسی و وظایف متقابل فرد خواهد شد. در واقع با تابعیت فرد می تواند با دولت ارتباط پیدا کند. حقوق و تکالیف تابع هم از همین روابط تعیین خواهند شد.

مزایای شهروندی در کشور ترکیه

تفاوت اقامت ترکیه با شهروندی در این کشور زمانی مشخص خواهد شد که متوجه اهمیت داشتن تابعیت در کشور ترکیه شوید. کشوری که در همه دنیا نفوذ پیدا کرده باشد. کشوری که دارای جایگاهی با ارزش در مجامع بین المللی باشد‌.

با دریافت شهروندی ترکیه، شخص خواهد توانست، نسبت به استحقاق حق و نیز حقوقش اقدام نماید و اجازه ندهد که حق و حقوقش ضایع شود. در حالی که این موضوع در ارتباط با شهروندان کشور ایران بسیار کم می باشد و در کشورهای دیگر دارای حق و حقوق بسیار کمتری می باشند. مثلا به راحتی اموالشان توقیف و اموالشان بلوکه می گردد و از خاک آن کشور رانده شده و امکان مقابله ندارد.

شهروندان ترکیه به راحتی خواهند توانست به بیش از 100 کشور دنیا بدون داشتن ویزا سفر نمایند. بر اساس مفاد قرارداد آنکارا در اتحادیه اروپا و نیز انگلستان سکونت خواهند داشت و همچنین از حقوق شهروندی برخوردار می باشند.

مقایسه پروژه ها