1401/12/26
311

تاپو یا سند ملکی ترکیه

تاپو چیست؟ انتقال سند ملکی و توضیحات تاپو و نمونه آن

در ترکیه به سند ملک تاپو گفته میشود. منظور از اداره تاپو هم همان اداره مسکن کشور ترکیه می باشد. سند ملکی ترکیه در سال های اخیر با توجه به کلاهبرداری ها و سواستفاده هایی که در فروش ملک انجام شده است فرم آن تعییر کرده است و برای امنیت معامله یک QR به آن اضافه شده است شما با اسکن این QR تمام سوابق ملک و ویژگی ها و حتی لوکیشن را نیز بدست می آورید

انواع سند ملکی TAPU در ترکیه

در ترکیه سند ملکی به ۲ رنگ آبی و قرمز دسته بندی میشود. سندهای آبی برای زمین هایی صادر می شود که مجوز ساخت ساختمان را ندارند اما سند قرمز برای خانه ها و کلا اراضی داری مجوز ساخت صادر میشوند. پس شما با خرید خانه در ترکیه سند قرمز را دریافت خواهید کرد.

چگونه سند به نام بزنیم؟

سوالی که مطرح می شود این است که پس از انتخاب خانه مورد علاقه چگونه سند را به نام بزنیم؟ عقد قولنامه در بنگاه انجام می شود اما باید بدانید صرف قولنامه داشتن برای شما هیچ حق قانونی برای تصرف ملک ایجاد نمی کند طبق قانون نقل و انتقالات ترکیه شما حتما باید در دفاتر اسناد رسمی قرارداد را تنظیم کنید درخواست مالک و یا وکیل قانونی او می بایست، درخواست خود مبنی بر ارائه اقدامات مقدماتی انتقال سند را پیش از انجام هرگونه عقدی در سازمان ثبت اسناد و املاک ارائه کند در صورتی که این درخواست را ندهید انتقال سند و به نام زدن ان با تاخیر مواجه خواهد شد. بر اساس تجربه ما و جلوگیری از بروز مشکلات بعدی حتما این کار را انجام دهید.

  • تاپوکس برای خرید خانه

نکته بعدی استفاده از سیستم های امنیت پرداخت برای انتقال وجه است این سیستم ها اینگونه کار میکنند که شما پول را از حساب خودتان به این سیستم واریز می کنید. فروشنده سند را به نام شما میزند پس از انتقال سند به نام شما وجه برای فروشنده آزاد می شود.

  • سیستم تاپوتاکاس چیست؟

سیستم تاپوتاکاس با همکاری بانک های ترکیه و دفاتر اسناد رسمی آن راه اندازی شده است و هدف آن فراهم کردن یک قرارداد امن برای کاربر است. چرا که افراد سودجو در این زمینه بسیارند و بعضی خریداران ایرانی نگرانند که بعد از خرید، خانه به نام آن ها زده نشود. سیستم تاپوتاکاس کمک میکند که فرد با خیال جمع و راحت، بتواند در ترکیه ملک بخرد و خانه خود را به اسم خود دریافت کند. این سیستم بین خریدار و فروشنده واسط میشود. شما بعد از انتخاب یک خانه، مبلغ آن را به سیستم تاپوتاکاس واریز میکنید و در حقیقت آنجا امانت میگذارید. بعد از اینکه فروشنده خانه را به نام شما ثبت کرد، مبلغ خانه به او داده میشود. اگر فروشنده زیر حرفش بزند وسند را به نام شما نزند، خب طبیعی است که مبلغی هم به او داده نمیشود. این سامانه جلوی بسیاری از کلاهبرداری ها را گرفته و خیال خریدار را راحت کرده است. ضمن اینکه انتقال پول از خارج از کشور ایران، مقداری دارای قوانین است و مشکلات خاص خودش را دارد که با این سیستم تاپوتاکاس مشکل حل شده است. البته سیستم تاپوتاکاس به تازگی دچار مشکلاتی شده است. که به جای آن میتوانید ار سرویس بانک های ترکیه به جای تاپوکاس استفاده کنید. توصیه ما این است قبل از انتقال وجه خود حتما یک حساب بانکی در ترکیه باز کنید ، از واریز وجه به حساب افراد دیگر اکیدا خودداری کنید.

مدارک لازم برای انتقال سند

قاعدتا پاسپورت و مدارک شناسایی طرفین به همراه سند خانه الزامی است. اما باید مجوز پایان کار شهرداری و تسوبه بدهی های مالیاتی نیز انجام شود اما یک مشکلی که اینجا این است که بدهی های بانکی ملک در فرآیند خرید و فروش خانه در ترکیه تسویه نمی شود. متاسفانه افراد زیادی از این طریق ضررهای غیر قابل جبرانی کرده اند. یعنی شما ملک را می خرید و پس از مدتی از بانک برای شما احضاریه می آید! و اگر طلب بانک پرداخت نشود خانه مصادره می شود. به همین دلیل است باید نهایت دقت در خرید خانه را انجام دهید. مطابق باقانون اگر خریدار یا فروشنده به زبان ترکی مسلط نباشند حتما حضور یک شاهد هنگام معامله ضروری است. برای خرید ملک هایی که پس از خرید برای دریافت شهروندی ترکیه میخواهید اقدام کنید نیازمند حتما وکیل می باشید. در پست اخذ شهروندی ترکیه ۵ راه را برای دریافت پاسپورت ترکیه شرح دادیم.

 

  • استعلام بدهی ملک برای انتقال سند

شما قبل از خرید می توانید یک سری استعلام های مربوط به ملک را انجام دهید حتما بدهی های مالیاتی و شهرداری که قابل استعلام هستند را انجام دهید. اگر یکی از دفاتر درخواست خرید خانه توسط متقاضی خارجی را رد کرد، متقاضی می تواند از طریق اداره و یا سرپرستی منطقه به طرح درخواست مجدد اقدام نماید تا زمانی که از بدهی های ملک مطمئن نشدید هرگز معامله را انجام ندهید. بسیاری از افراد سودجو دنبال افراد خارجی و کم اطلاعات هستند. جالب این است که اگر شما معامله را انجام دهید پس از ان حق هیچ گونه اعتراضی در خصوص بدهی های ملک را نخواهید داشت!

  • خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی:مدارک لازم

اتباع خارجی که قصد خرید ملک در ترکیه را دارند باید درخواست انتقال مالکیت خود را بهمراه صاحب فعلی ملک و یا نماینده‌ی او از پیش در اداره‌ی ثبت اسناد ترکیه ثبت کنند. در روز مقرر باید با همراه مدارکی که در ادامه فهرست می‌کنیم در محل اداره‌ی ثبت اسناد حضور پیدا کنند. نحوه‌ی رسیدگی به امور در این اداره بر اساس شماره‌دهی است(مانند بانک)، پس توصیه می‌شود که در ساعات اولیه‌ی روز با در دست داشتن مدارک زیر بعنوان خریدار ملک به اداره مراجعه کنید:

  • سند ملک و مستغلات و یا برگه‌ای حاوی آدرس کامل و کدپستی آن(معتبر).
  • اصل مدرک شناسایی یا پاسپورت بهمراه ترجمه‌ی آن.
  • دریافت و بهمراه داشتن برگه‌ای با عنوان ارزش ملک با نرخ روز از شهرداری مربوطه.
  • برگه‌ی‌ سیاست نامه‌ی بیمه‌ی اجباری در برابر حوادث برای املاک مسکونی و اداری.
  • ۲ قطعه عکس مربوط به حداکثر ۶ ماه اخیر برای خریدار و ۱ قطعه برای فروشنده در ابعاد ۶در۴٫
  • حضور مترجم رسمی و مورد تایید برای طرف قراردادی که به زبان ترکی مسلط نیست.
  • اصل و یا کپی برابر اصل مورد تایید بهمراه ترجمه از وکالت نامه هایی که در خارج ترکیه تنظیم شده اند.
  • مدرک مربوط به اذن اقامت از اداره ی مربوطه.

اتباع خارجی بعد از خرید ملک می توانند بامراجعه ی حضوری نسبت به دریافت وام اقدام کنند. البته می‌توانید این مسئولیت را به یک وکیل مجرب دارای وکالت نامه نیز محول کنید.در زمان انتقال مالکیت هزینه‌هایی از جمله کمیسیون بنگاه، مالیات بر سرمایه و حق خدمات اداره‌ی ثبت اسناد باید پرداخت شود.

  • مدت زمان لازم برای انتقال سند

شما پس از مراجعه به اداره تاپو حدود۳ روز کاری زمان برای استعلام ها و طی کردن فرآیند انتقال سند نیاز خواهید داشت.

  • نکات مهم سند زدن

هنگام تنظيم قرارداد يك كپي از سند را مطالبه و با دقت مطالعه كنيد. . تا آپارتمانی را نپسندیدید هیچ پولی پرداخت نکنید.پرداخت وجه به هر عنوان قبل از تایید آپارتمان اشتباه است. بيشتر از ده تا پانزده درصد بيعانه پرداخت نكنيد و مابقي را روز انتقال سند پرداخت كنيد. . مطمئن شويد در ساختماني كه آپارتمان مد نظر شما هست حتما يك خارجي يك واحد قبلا خريداري كرده باشد. . به نشاني، طبقه و شماره واحد كه در سند است دقت كنيد كه با آپارتمان مد نظر شما مطابقت داشته باشد. مطمئن شويد آپارتمان بدهي به دولت، بانك ، شركتها نداشته باشد و اصطلاحا تميز باشد( بخشي از اين كار از طريق مراجعه به شهرداري و ارائه كپي سند قابل انجام است، بهتر است حتما از آژانسي كه آپارتمان را معرفي كرده و طرف قرارداد شماست اين را بخواهيد). اگر زبان ترکی‌شما خوب نیست روز تنظيم سند حضور يك مترجم رسمي الزامي است كه حتما از ايشان راجع به كم و كيف سند سوال بپرسيد. ترجیحا آپارتماني را بخريد كه هم از اعيان هم از عرصه سهم ببريد. کات مولکیتی یعنی آپارتمان قدر السهم از زمین دارد و کات ایرتیفاکی یعنی آپارتمان فقط از اعیان سهم دارد. شما می توانید برای دیدن فایل های خرید خانه در استانبول به لینک مشخص شده بروید. در صورت داشتن سوال میتوانید در بخش نظرات بپرسید تا آن را جواب دهیم.    

 

مقایسه پروژه ها