1401/12/27
297

اکسپرتیز،گواهی تاییدیه ارزش ملک

تعریف اکسپرتیز یا گواهی تاییدیه ارزش ملک

امروزه سرمایه ­گذاری و خرید ملک در کشور ترکیه در بین اتباع خارجی، محبوبیت خاصی پیدا کرده است. البته قابل ذکر است که مراحل خرید ملک در ترکیه پیچیدگی خاصی را نیز به همراه دارد. از این رو باید اطلاعات کاملی را در این زمینه بدست آورید. در این مطلب می­خواهیم در مورد گزارش اکسپرتیز یا گواهی تاییدیه ارزش ملک در ترکیه به طور کامل صحبت کنیم.

 این گزارش در واقع جزو مراحل خرید ملک در این کشور به حساب می­آید. اتباع خارجی اگر قصد خرید ملک در کشور ترکیه را داشته باشند، نیاز به گزارش کاملی از ملک خواهند داشت. در واقع این گزارش شامل ارزش­گذاری بر روی ملک، تعیین وضعیت کنونی ملک، تمام اطلاعات مربوط به ملک و... خواهد بود. در واقع به این گزارش که مربوط به ملک در ترکیه می­باشد اکسپرتیز یا گواهی تاییدیه ارزش ملک گفته می­شود.

با توجه به قوانین مربوط به این گزارش، معمولا کارشناس مورد تایید دولت جهت تهیه این گزارش به ملکی که قصد خرید آن را دارید، مراجعه و مشخصات ملک را به صورت کامل ثبت می­کند. در این گزارش قیمت ملک، مساحت دقیق و همچنین سایر مشخصات ملک به دولت ارائه خواهد شد.

در ادامه مطلب با گزارش اکسپرتیز یا گواهی تاییدیه ارزش ملک بیشتر آشنا میشویم.

 

محاسبه هزینه اکسپرتیز

این هزینه مستقیما به قسمت ارزیابی املاک پرداخت خواهد شد. برای ارائه این گزارش کارشناس مربوطه تمامی اطلاعات مربوط به ملک خریداری شده را بررسی میکند. اطلاعات مربوط به ملک شامل تمامی اسناد ملک، اطلاعات به همراه نقشه شهرداری، عکس­های مربوط به ملک، ارزش­گذاری بر روی ملک، متراژ و… می­باشد. این گزارش در دفتر اسناد کشور ترکیه به ثبت خواهد رسید.

مدت زمان اعتبار گزارش اکسپرتیز تا یک ماه از زمان دریافت گزارش خواهد بود. گزارش اکسپرتیز از طریق دو ارگان دولتی که شامل موسسه­های معتبر ارزیابی و همچنین تایید شده دولت است، صادر می شود.

 

محتوای اکسپرتیز یا گواهی تاییدیه ارزش ملک

با توجه به توضیحاتی که در مورد گزارش ارزیابی بیان شد، اگر قصد خرید ملک در ترکیه را داشته باشید تا با استفاده از آن بتوانید، اقامت و پاسپورت این کشور را دریافت نمایید، این گزارش در ترکیه اهمیت بالایی دارد. به این صورت که باید مبلغی که بابت خرید ملک در این کشور پرداخت کرده اید را دقیقا در گزارش اکسپرتیز ثبت نمایید. موارد ذکر شده در گزارش ارزیابی املاک در ترکیه بدین شرح است:

  • اطلاعاتی در مورد سند ملک
  • درج قیمت ملک­های مشابه
  • عکس­های مربوط به ملک خریداری شده
  • موقعیت مکانی ملک بر روی نقشه
  • بررسی وضعیت بدهی و همچنین شرایط فنی
  • گزارش ارزیابی مربوط به ملک با توجه به خصوصیات آن
  • پیش بینی قیمت ملک مورد معامله

 

زمان مورد نیاز برای تهیه گزارش اکسپرتیز

اگر قصد خرید ملک در کشور ترکیه را دارید باید در ادارات مربوطه و همچنین دفتر تاپو گزارش اکسپرتیز ملک را تهیه نمایید. تهیه این گزارش برای انتقال سند الزامی خواهد بود. زمانی که برای گزارش ملک اقدام کردید کارشناسان اطلاعات و مشخصات ملک را بررسی خواهند کرد. پس از بررسی تمامی اطلاعات برای تهیه گزارش ثبت می­شوند. در اقدام بعدی کارشناس قیمت­های مقایسه­ای را جمع آوری خواهد کرد. زمان تهیه و آماده سازی گزارش اکسپرتیز 2 تا 3 روز می­باشد.

 

نکات قابل توجه در مورد اکسپرتیز ملک در ترکیه

برای تهیه گزارش اکسپرتیز ملک در کشور ترکیه باید برخی نکات مهم و همچنین اساسی را در نظر بگیرید. اگر قصد دارید از طریق خرید ملک در ترکیه اقامت این کشور را بدست آورید، این مسئله را در نظر بگیرید که باید از تمامی شرایط اطلاع پیدا کنید.

در گام اول حتما از ملکی که قصد خرید آن را دارید بازدید نمایید.

در مرحله بعد باید گزارش ارزیابی ملک را تهیه کرده و در نهایت، مراحل انتقال سند و همچنین پرداخت تمامی مبلغ ملک باید انجام گیرد.

 یکی از سوالات رایج در میان اتباع خارجی، سوال در مورد اجباری بودن گزارش ارزیابی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که طبق قوانین جدید تهیه این گزارش بسیار مهم و الزامی خواهد بود.

نکته­ دیگری که بسیار اهمیت دارد این است که اگر قصد دارید اقامت ترکیه را دریافت نمایید مبلغی که در گزارش اکسپرتیز یا گواهی تاییدیه ارزش ملک در ترکیه ثبت خواهد شد نباید کمتر از 75 هزار دلار اعلام شود. نسبت به این موارد در تهیه گزارش ارزیابی املاک باید توجه ویژه داشته باشید.

تهیه گزارش کارشناسی ملک در دو مورد ضروری می­باشد:

  1. افرادی که قصد دارند ملک خویش را به اتباع خارجی بفروشند. فروشنده حتما باید این گزارش را تهیه نماید و به خریدار تحویل بدهد. بدون گزارش اکسپرتیز نقل و انتقال سند امکان پذیر نخواهد بود.
  2. افرادی که می خواهند ملکی با وام بانکی خرید کنند. در این صورت یک کارشناس ارزیابی مستقل از طرف بانک این گزارش را تهیه خواهد کرد.

 

مزایای دریافت اکسپرتیز یا گواهی تاییدیه ارزش ملک در ترکیه

تهیه گزارش اکسپرتیز ملک در ترکیه قبل از خرید و فروش ملک مزایای زیادی را به دنبال خواهد داشت. انجام و تهیه این گزارش برای اتباع خارجی که می­خواهند از طریق خرید ملک در ترکیه اقامت این کشور را بدست آورند مهم و الزامی خواهد بود. در ادامه مطلب با مزایای گزارش ارزیابی ملک آشنا می­شویم.

  • با استفاده از گزارش ارزیابی توسط کارشناس ملک می­توانید مشخصات و اطلاعات درستی درباره ملکی که می­خواهید خریداری نمایید داشته باشید.
  • گزارش ارزیابی ارزش فعلی ملک را برای شما مشخص خواهد کرد با استفاده از این گزارش می­توانید ملک را به قیمت واقعی خریداری نمایید و یا به فروش برسانید.
  • با استفاده از این گزارش خواهید توانست در مورد محیط اطراف ملک اطلاعات کاملی داشته باشید و این امر احتمال دارد بر روی تصمیم شما تاثیر داشته باشد.

 

اهمیت تهیه گزارش ارزیابی ملک

هدف اصلی گزارش ارزیابی ملک و یا گزارش ارزش­گذاری غیر منقول برای املاک، حفظ حقوق طرفین معامله یعنی خریدار، فروشنده و همچنین اعطای وام خواهد بود. برای تهیه این گزارش ملک مورد نظر توسط کارشناسان بی طرف ارزیابی می­شود و معامله بر اساس قیمت مندرج در این گزارش انجام خواهد شد.

اهمیت دریافت گزارش اکسپرتیز برای مالک، خریدار، بانک اعطا کننده وام و نیز موسسات رسمی را می­توان اینگونه مطرح کرد.

  • تهیه گزارش ارزیابی ملک جهت انتقال سند مالکیت (تاپو) به نام خریدار الزامی می­باشد.
  • خریدار از صحت و درستی ارزش ملک، سند مالکیت، وضعیت مسکن و همچنین در رهن بودن ملک اطلاع پیدا خواهد کرد و با اطمینان معامله را پیش می­برد.
  • بانک­ها به مقدار 80 درصد ارزش ملک را که در ارزیابی تعیین خواهد شد به عنوان تسهیلات در نظر گرفته و به همین دلیل برای تایید مبلغ وام، در ابتدا باید گزارش ارزیابی ملک تهیه گردد.
  • وجود گزارش ارزیابی ملک و نیز تعیین قیمت واقعی آن تضمین خواهد کرد که پرداخت مالیات بر دارایی به میزان واقعی انجام شده است. این موضوع برای اداره مالیات و نیز پیشگیری از فرار مالیاتی بسیار اهمیت دارد.
  • برای اخذ اقامت ترکیه با استفاده از خرید ملک، قیمت بیان شده در گزارش اکسپرتیز مهم می­باشد. به بیان دیگر برای دریافت پاسپورت و همچنین شهروندی ترکیه با استفاده از خرید ملک در این کشور، قیمت ثبت شده در گزارش ارزیابی ملک مهم می­باشد و مبلغی که شما به فروشنده پرداخت نموده­اید اهمیتی نخواهد داشت.
سخن پایانی

در این مطلب مفهوم گزارش اکسپرتیز یا گواهی تاییدیه ارزش ملک طریقه دریافت آن در کشور ترکیه به طور کامل بیان شد. این گزارش در واقع جزو مراحل خرید ملک در این کشور به حساب می­آید. اتباع خارجی اگر قصد خرید ملک در کشور ترکیه را داشته باشند نیاز به گزارش بصورت کامل از ملک خریداری شده دارند. این گزارش شامل ارزش­گذاری ملک، وضعیت کنونی ملک، تمام اطلاعات مربوط به ملک و.. خواهد بود.

مقایسه پروژه ها