1402/01/27
919

اطلاعات عمومی کشور ترکیه

اطلاعات عمومی کشور ترکیه

ترکیه (turkey)، یکی از کشورهای مهم منطقه خاورمیانه و قاره اروپا است. این کشور زیبا و منحصر به فرد در ناحیه‌ای میان آسیا و اروپا واقع شده است و به عنوان یک منطقه با ارزش اقتصادی و فرهنگی شناخته می‌شود. به خاطر نزدیکی ترکیه به ایران و تشابهات فرهنگی میان این دو کشور، ایرانی‌های بسیاری به تحصیل، کار و زندگی در ترکیه تمایل دارند. برخی نیز از این کشور به‌عنوان پل ارتباطی برای ورود به بهترین کشورهای دنیا و بهترین مقاصد مهاجرتی استفاده می‌کنند. ترک‌ها در اصل مردمی کوچ نشین از آسیای مرکزی هستند و دو امپراتوری بزرگ را در طول تاریخ خود تاسیس کرده‌اند. آنها ابتدا امپراتوری سلجوقی و پس از آن امپراتوری عثمانی را تشکیل دادند. امپراتوری عثمانی در آناتولی توسط فرمانروای ترک عثمان در سال ۱۲۹۹ میلادی تاسیس شد. پس از آن عثمانی‌ها توانستند قسطنطنیه را در سال ۱۴۵۳ میلادی تصرف کنند و به یک قدرت جهانی در روزگار خود تبدیل شوند. سرانجام امپراتوری عثمانی به تدریج به دلایل مختلف مثل چند تکه شدن گروه‌های ملی در داخل امپراتوری، پیشرفت کند اقتصادی، تکنولوژیک و نظامی؛ قدرت خود را از دست داد و در جنگ جهانی اول با آلمانی‌ها متحد شد. این امر در نهایت منجر به فروپاشی امپراتوری عثمانی در پایان جنگ جهانی اول شد. در آن زمان مصطفی کمال آتاتورک که یک قهرمان جنگی بود و در میان ترک‌ها به شهرت رسیده بود، توانست ترک‌های شورشی را علیه اشغالگران متحد کند و یک حکومت ملی متحد تشکیل دهد.

تاسیس جمهوری ترکیه و شرایط سیاسی این کشور

زمانی که جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ و پس از جنگ موفقیت آمیز آزادی ملی ترکیه تأسیس شد، آتاتورک اصلاحات گسترده‌ای را به اجرا گذاشت که بر هر بخش از جامعه ترکیه تأثیرگذار بود. از جمله تغییرات آتاتورک، تبدیل الفبای ترکی از عربی به خط لاتین، ترویج پوشش اروپایی و  گنجاندن قوانین سوئیس، آلمان و ایتالیا در قوانین ترکیه بود. در نهایت، او دولت را به تقلید از دموکراسی پارلمانی غربی تشکیل داد. این جهت‌گیری غربی، بعدها موجب عضویت ترکیه در منشور سازمان ملل متحد و عضویت در ناتو از سال ۱۹۵۲ میلادی شد. امروزه، مشارکت ترکیه با غرب، موقعیت جغرافیایی و هویت آن به عنوان یک کشور اکثریت مسلمان با قانون اساسی سکولار (جدای دین از حکومت) و دموکراتیک، این کشور را به یک کشور مهم در منطقه و جهان تبدیل کرده است.

اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۲

اعتبارات بودجه دولت مرکزی ترکیه در سال ۲۰۲۲ بین ۶۸ برنامه توزیع شده است که بیشترین سهم آن به خدمات آموزشی و سازمان‌های ارائه دهنده این خدمات مثل شورای آموزش عالی YOK و نظام آموزشی ترکیه اختصاص یافته است. همچنین در بودجه پیشنهادی سال ۲۰۲۲ ترکیه، بیشترین افزایش اعتبار نسبت به سال ۲۰۲۰ مربوط به پروژه‌های سرمایه گذاری در ترکیه است. در این زمینه، اعتبار سرمایه‌ای که در سال ۲۰۲۰ میلادی بالغ بر ۵۶/۶ میلیارد لیر بوده است، با ۸۳ درصد افزایش به ۱۰۳/۷ میلیارد لیر رسیده است.

 موقعیت جغرافیایی کشور ترکیه

ترکیه، کشوری است که موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی دارد و بخشی از آن در آسیا و بخش دیگر آن در اروپا قرار دارد. این کشور در طول تاریخ خود، هم به‌عنوان یک مانع و هم به‌عنوان پل ارتباطی بین دو قاره عمل کرده است. این کشور در چهارراه بالکان، قفقاز، خاورمیانه و شرق مدیترانه واقع شده است. دریاهای مهم موجود در ترکیه به شرح زیر است:

  • دریای سیاه (به ترکی کارادنیز) که در شمال ترکیه قرار دارد. تعدادی از بندرهای مهم این دریا عبارت‌اند از: بندر استانبول، ترابزون، سامسون، سینوپ، پوتی و باتومی.
  • دریای مرمره که در داخل ترکیه قرار دارد و در شمال شرق به دریای سیاه و در جنوب غربی به دریای اژه می‌پیوندد. منابع سنگ مرمر زیادی در جزایر دریای مرمره وجود دارند. تعدادی از جزایر اصلی این دریا عبارتند از: جزایر اوسا، مرمره، امرالی و شاهزادگان.
  • دریای اژه بخشی از دریای مدیترانه است که بین ترکیه و یونان قرار دارد. تمدن های باستانی بسیاری در گذشته در سواحل دریای اژه زندگی می‌کردند. تمدن‌هایی مانند تروا، پارس‌، رومی‌، بیزانسی‌، سلجوقیان، عثمانی‌ و غیره. همچنین تقریباً ۳۰۰۰ جزیره بزرگ و کوچک در دریای اژه وجود دارد که امروزه بیشتر آن‌ها متعلق به یونان هستند.
  • دریای مدیترانه، در جنوب کشور ترکیه قرار دارد و سواحل آن خانه بسیاری از تمدن‌های باستانی در طول تاریخ بوده است. ترکیه از جمله کشورهایی است که هم در آسیا و هم در اروپا با دریای مدیترانه هم‌مرز است.

فرهنگ و تمدن مردم ترکیه

فرهنگ و تمدن ترکیه همچون موقعیت جغرافیایی این کشور برگرفته از شرق و غرب است. همین امر موجب شده است که فرهنگ و تمدن مردم این کشور منحصر‌به‌فرد و غنی باشد. ترکیه مملو از میراث باستانی است که ترکیبی از تمدن‌های اروپای کلاسیک و خاورمیانه اسلامی را به نمایش می‌گذارد. همچنین چندین مکان با اهمیت فرهنگی ترکیه، به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. از جمله مناطق ترکیه که در یونسکو ثبت شده‌اند عبارت‌اند از: پارک ملی گومر، مسجد بزرگ و بیمارستان دیوریگی، سایت باستان شناسی تروا، گوبکلی‌ تپه، شهر باستانی آفرودیسیاس و غیره.

مقایسه پروژه ها