1401/12/27
288

منطقه باهچه لی اولر

 

منطقه باهچه لی اولر

در زبان ترکی باهچه لی اولر یا باغچه لی اولر به خانه های که باغ داشتند گفته میشد . درگذشته خانه های این محله عموما به صورت یک طبقه بنا می شدند و در آنها باغ هم بوده، و نام باهچه لی اولر هم از همان خانه ها برداشته شده است.
این محله یکی از وسیعترین نواحی مسکونی در بخش اروپایی استانبول به حساب می آمده است و مساحت آن حدود 5 درصد مساحت شهر استانبول است. و میتوان از بزرگراه دی 100 که بین فرودگاه استانبول و بخش آسیایی این شهر می باشد، به این محله دسترسی داشت.
طبق آمارهای شهری در سال 2008، بیش از 598,454 نفر در محله باهچه لی اولر استانبول سکونت داشتند، و در حال حاضر تقریبا جمعیتی معادل  602000 نفر در این محله ساکن هستند.

 

محله باهچه لی اولر از نظر موقعیت جغرافیایی

وسعت محله باهچه لی اولر استانبول در حدود شانزده کیلومترمربع می باشد. این محله از شمال با محله باغجیلار ، از جنوب با محله باکرکوی ، از شرق نیز با محله های گون گورن و همچنین زیتین بورنو  و از غرب با محله کوچوک چکمجه همسایه می باشد. این محله11 محله مسکونی دارد.

امروزه محله باهچه لی اولر به دلیل نزدیکی به مرکز شهر استانبول اهمیت خاصی دارد. فرودگاه استانبول کمتر از ده دقیقه با این محله فاصله دارد، و به همین دلیل اشخاصی که به استانبول برای سفر کاری می آیند معمولاً انتخابشان برای اقامت این محله می باشد. این محله همچنین برای خانوادهایی که محیطی آرام با امکانات رفاهی و تفریحی مناسب برای زندگی می خواهند، بسیار ایده‎ آل خواهد بود و بسیاری از خانوادها ترجیح می دهند، در این محله  زندگی کنند.

تاریخچه منطقه باهچه لی اولر

در دوران بیزانس  باهچه لی اولر به نام هبدومون (Hebdomon) معروف بوده است و جز ناحیه های بسیار مهم بوده است زیرا امپراتوران بیزانس در کلیساهایی که در این ناحیه قرار داشتند مراسم تاجگذاری را انجام می دادند. کلیساهای آویوس، اونجلیستس و لونیس از جمله کلیساهایی بودند که مراسم تاجگذاری در آنها برگزار می شد. در ضمن، فرماندهی سپاه امپراتوری بیزانس در این محله قرار داشته است. با توجه به اینکه تاریخ این محله به دوران بیزانس برمی گردد، در حال حاضر اماکن تاریخی چندانی در این محله دیده نمی شود. و دلیل آن اینست که، پس از سقوط کنستانتینوپول یا قسطنطنیه (Constantinople) به دست عثمانیها، این منطقه اهمیتش را از دست داده است.

محله باهچه لی اولر استانبول در سال 1960، با سرمایه گذاریهای اقتصادی و تجاری که در آن انجام شده، باز سرپا شده است. در آن زمان، نخستین شهرکهای صنعتی در این منطقه پای ریزی شد و بعد از آن نیز، محل کار چندین شرکت بزرگ به این محله انتقال پیدا کردند و همین امر باعث شد که جمعیت باهچه لی اولر افزایش زیادی پیدا کند. این افزایش جمعیت باعث شد خانه های زیادی در آنجا بنا شود، مغازه های جدیدی نیز شروع به فعالیت کنند و این محله به سرعت وسعت پیدا کند. با وجود شهرک سازی منظم،طبق برنامه و هدفمند، این محله را به بسیار امن و آرام و مناسب زندگی خانوادگی مبدل کرده است.

امکانات رفاهی منطقه باهچه لی اولر

هم اکنون محله باهچه لی اولر یک ناحیه صنعتی به حساب می آید و در اقتصاد استانبول و کشور ترکیه نقش اساسی و حائز اهمیتی دارد. اولین شهرک صنعتی و اولین کارخانه کوکاکولای ترکیه در این محله تأسیس گردیده است.
در این محله بیمارستانهای دولتی و خصوصی، و مراکز درمانی متعددی ایجاد شده است که وظیفه آنها ایجاد بهداشت و سلامت جامعه می باشد. از جمله معروفترین بیمارستان ها، میتوان بیمارستان دولتی باهچه لی اولر و بیمارستان Memorial را نام برد.
باهچه لی اولر به عنوان مرکز آموزش و پرورش شهر استانبول شناخته شده است و مدارس دولتی و خصوصی فراوانی در آن وجود دارد. همچنین، در این محله چهار دانشگاه معتبر نیز شعبه دارند، پردیس دانشکده اقتصاد و علوم اداری دانشگاه مارمارا، پردیس üirinevler دانشگاه کولتور (Kültür) ، دانشکده مقدماتی و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آیدین، و دانشکده مقدماتی زبان انگلیسی دانشگاه کادیر هاس (Kadir Has) در این محله قرار دارد. مراکز و مؤسسات آموزشی بین المللی نیز در این منطقه فعالیت می کنند، از جمله این مؤسسات آموزش عالی الاقصی، المنار و آکادمی علمی عراقی می باشد، و همچنین مؤسسات آموزش زبانهای خارجی هم در این محله   فعال می باشند.
تعداد زیادی از مراکز خرید مهم استانبول در این محله را قرار دارند. مرکز خرید اونوردی (Unverdi) که در نزدیکی سینمای قدیمی اونوردی می باشد و در مرکز این محله قرار گرفته است و همچنین کافه/قنادی امور (Omur Patisserie/Café) در بزرگراه E5 و در ورودی محله باهچه لی اولر قرار دارد. مرکز خرید اونوردی و کافه امور از معروفترین جاذبه های گردشگری این محله بحساب می آیند.
جواهر فروشیهای بسیاری در محله باهچه لی اولر استانبول وجود دارند و همچنین مرکز خرید “دنیای عروس” که بازار بزرگ ملزومات جشن عروسی می باشد نیز در این محله قرار گرفته است از دیگر مراکز خرید و ساختمانهای تجاری این محله میتوان موارد زیر اشاره کرد.

·        Koçtaş Yenibosna

·        Metro Cash & Carry Merter

·        Ömür Plaza

·        Eskidji Bit Bazaar

·        MetroPort AVM

دسترسی به محله باهچه لی اولر

در این محله، حمل و نقل شهری به خوبی سازماندهی شده است. مترو، اتوبوس، مینی بوس، تاکسی عمومی (دولموش) و اتومبیل شخصی امکان دسترسی به مرکز استانبول را فراهم کرده اند. زمان متوسط جابجایی در این منطقه معمولاً حدود یک ساعت می باشد که با آغاز به کار خطوط متروبوس، این زمان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال، زمان جابجایی بین مراکز معروف در امینونو (Eminönü) و مجیدیه کوی (Mecidiyeköy) به ترتیب به 35 و 15 دقیقه کوتاهتر شده است. بهترین راه برای سفر به بخش آسیایی شهر، سفر با اتوبوسهای دریایی می باشد که بیشتر در نزدیکی شهرداری باکرکوی (Bakırköy) یافت می شوند.

مقایسه پروژه ها