1401/12/26
253

جزایر پرنس استانبول

 

درباره جزایر پرنس:

جزایر پرنس یکی از معروف ترین و زیباترین جاذبه های دیدنی ترکیه است، این جزایر در قسمت آسیایی ترکیه، در نزدیکی شهر استانبول قرار دارد و تنها راه رفتن به آن ها استفاده از قایق است؛ با این که کشور ترکیه جاذبه های گردشگری زیادی دارد اما تور استانبول و این جزایر یکی از محبوب ترین انتخاب های گردشگران برای سفر ترکیه هستند، اگر قصد سفر به ترکیه یا سرمایه گذاری در این کشور زیبا را دارید جزایر پرنس استانبول می تواند یکی از گزینه های مناسب باشد پس در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعاتی دقیق تر از این جزایر داشته باشید.

جزایر پرنس در زمانی محل تبعید شاهزادگان خاطی بوده است اما امروزه به مکانی لوکس برای تفریح و استراحت تبدیل شده است که توجه گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است.

جزایر پرنس استانبول جایی که ماشین ندارد!

تصور یک شهر بدون رفت و آمد اتومبیل برای شما هم سخت به نظر می‌رسد؟ اما در جزایر پرنس استانبول برعکس این ماجرا صدق می‌کند! اینجا همان جایی است که صدای سکوت و آرامش را به وضوح می‌شنوید.و از آرامش موجود لذت می برید.

خیلی از ما ایرانی‌های قبلاً به شهر استانبول سفر کرده‌ایم ، یا قصد مسافرت به این شهر داریم و حالا به دنبال تجربه جدید و جایی متفاوت در این شهر هستیم. اگر شما هم یکی از افرادی هستید که از شنیدن صدای بوق ماشین‌ها و همهمه ترافیک خیابان‌ها خسته شده‌اید، بهتر است سری به جزایر پرنس استانبول بزنید.

برای جلوگیری از آلوده شدن جزیره، تنها وسایل نقلیه موتوری مجاز در جزیره، وسایل نقلیه خدماتی مانند آمبولانس، ماشین آتش نشانی، ماشین پلیس و مواردی از این دست هستند. تنها اشکال حمل و نقل پیاده، اسب و کالسکه و حمل و نقل خدماتی است. فرودگاهی وجود ندارد. تنها راه رسیدن به آنجا قایق می باشد.

تاریخچه و دلیل نامگذاری جزایر پرنس

آیا می دانستید که سال‌های پیش از این جزایر به عنوان جایی برای تبعید استفاده می‌کردند. یعنی این جای خوش آب و هوا و آرامش‌بخشی که الان تعداد زیادی از گردشگرهای خارجی را به سمت خودش کشانده، زمانی به عنوان تبعیدگاه مورد استفاده قرار می‌گرفته است؛ واقعا باورکردنی نیست. اصلاً نام “پرنس” هم از همین تبعیدها برداشته شده است. از آن جایی که معمولاً شاهزاده‌ها را به این جزایر تبعید می‌کردند، نام جزایر پرنس بر روی آن‌ها باقی ماند و همیشگی شده.

بعد از تأسیس جمهوری ترکیه در سال 1923، این جزیره به مالکیت دولت ترکیه درآمد و در سال 1947 ، Yassıada به نیروی دریایی ترکیه واگذار شد و مدارس زیادی در این جزیره ساخته شد. بین سال‌های 1960 و 1961، این ساختمان‌های مدرسه محل محاکمه اعضای حزب حاکم سابق، Demokrat Parti، پس از کودتای نظامی 1960 شد. چند نفر از متهمان به اعدام محکوم شدند و سه نفر از آنها، از جمله متهم سابق، نخست وزیر عدنان مندرس،به اعدام محکوم شدند. به جزیره İmralı (در جنوب غربی، نزدیک خط ساحلی جنوبی دریای مرمره) برده شد و در سال 1961 اعدام گردید.

پس از پایان آزمایشات، Yassıada به نیروی دریایی ترکیه بازگردانده شد و تا سال 1978 دروس در ساختمان مدرسه نیروی دریایی برگزار می شد.

در سال 1993، این جزیره به مالکیت بخش حیات دریایی و محصولات دریایی دانشگاه استانبول درآمد که از آن برای تدرس و تحقیقات استفاده می کردند. با این حال، وزش باد شدید در جزیره زندگی را برای دانش آموزان سخت کرد و در نهایت کلاس ها در جای دیگری برگزار شد.

امروزه، این جزیره مکان مورد علاقه مدارس غواصی  و همچنین غواصان آماتور می باشد

این جزایر با خدمات کشتی که از Kabataş در سمت اروپایی ترکیه حرکت می کنند قابل دسترسی می باشد. این سفر با کشتی سریع حدود 25 دقیقه و با کشتی معمولی (واپور) 40 دقیقه طول می انجامد...

جزیره پرنس یا جزایر پرنس در استانبول؟

در واقع کلمه جزایر پرنس درست است؛ چون 9 جزیره‌ی تقریبا کوچک در دریای مرمره کنار هم قرار دارند و جزایر پرنس استانبول را تشکیل می دهند. از بین این 9 جزیره، 4 تای آنها بیشتر از همه بین گردشگران  و سرمایه گذاران  به دلیل جذب گردشگر محبوب می باشد و مورد توجه قرار گرفته است.

 بویوک آدا (Büyükada)، هیبلی ادا (Heybeliada)، بورقاز آدا (Burgazada) و کینالی آدا (Kınalıada) ، جزایر معروف و دوست داشتنی از بین 9 جزیره می باشند. نام جزایر از آن جایی می آید که شاهزادگان را در زمان عثمانی و حتی بیزانس به این جزیره ها تبعید می کردند.

در بین جزایر نیز جزیره بویوک آدا که به جزیره پرنس نیز معروف است تعداد گردشگر بیشتری را به خود جذب کرده  و البته بزرگترین جزیره نیز هست؛ در کل این جزایر یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استانبول هستند.

جاذبه‌های دیدنی جزایر پرنس استانبول

گفته شد که در سراسر جزیره پرنس استفاده از ماشین ممنوع است و مردم برای رفت و آمدشان، از دوچرخه و یا درشکه استفاده می‌کنند.

این که شما به جای بیدار شدن با صدای بوق ماشینی که از خیابان عبور می کنند، صبحتان را با صدای زنگ دوچرخه یا سم اسب‌ها شروع کنید، در نوع خود یک جاذبه گردشگری تمام عیار محسوب می‌شود.

اما جاذبه‌های جزایر پرنس استانبول همینجا تمام نمی شود؛ در جزیره بیوک آدا زیبا جاذبه‌های تاریخی وجود دارد که دیدنش خالی از لطف نیست. پرطرفدارترین این جاذبه ها کلیسای آیایورگی (Aya Yorgi Church) است که در بلندی تپه جزیره ساخته شده است. از آن جایی که این کلیسا در ارتفاع قرار دارد، نمای زیبایی از جزیره و دریای مرمره را می‌توانید از پشت پنجره‌هایش مشاهده کنید.  این کلیسا در قرن ششم بنا شده است.

زمان برگشت از کلیسا، وقتی که از تپه به سمت پایین میروید، یتیم خانه قدیمی یونانی را می‌بینید که با بنایی چوبی ساخته شده است. به علاوه می‌توانید کلیسای آییوس نیکولاس والد گریک، مسجد حمیدیه و همین طور بقایای هتلی قدیمی مربوط به قرن 19 را در این جزیره مشاهده کنید. این زیبایی ها را در جزیره بیوک آدا خواهید دید.

اما تمام دیدنی‌های جزایر پرنس استانبول در بیوک آدا خلاصه نمی شود و جزیره هیبلی آدا هم سهم زیادی در جذب توریست وسرمایه گذار دارد. هیبلی آدا که دومین جزیره بزرگ بین جزایر پرنس می باشد، با بناهای تاریخی مانند کلیسا کارماریوتیسا، مدرسه قدیمی ناول جادت و … مورد توجه و علاقه گردشگران قرار گرفته است.

اگر به استانبول سفر می کنید و دوست دارید زمانی را در سکوت و آرامش بگذرانید، جزایر پرنس را در اولویتتان قرار دهید، چرا که این جزایر در طبیعتی چشم نواز و بدون آلودگی و ترافیک شهری قرار دارند  طبیعت بکر و آب و هوای عالی به تنهایی می تواند از جاذبه های این جزایر باشد اما دیدنی های آن اینجا تمام نمی شود؛ در جزیره بیوک آدا جاذبه های تاریخی وجود دارد که قطعا ارزش دیدن دارند، معروف ترین این جاذبه ها کلیسای آیایورگی است که در بالای بلند ترین تپه جزیره قرار دارد و قدمت آن به قرن ششم بر می گردد؛ اگر از این کلیسا دیدن کرده اید، نمای زیبای دریا و جزایر خیره کننده می باشند، در سمت دیگر زمانی که از سمت تپه به پایین می آیید، یتیم خانه قدیمی یونانی دیده می شود که با بنایی چوبی در 20.000 متر مربع یکی از دیدنی ترین مکان های جزیره است؛ به علاوه در این جزیره می توانید کلیسای آییوس نیکولاس والد گریک، مسجد حمیدیه و همین طور بقایای هتلی قدیمی مربوط به قرن 19 را ببینید.

.

مقایسه پروژه ها