1401/12/27
264

آب انبار باسیلیکا

 

درباره ی آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern) یکی از جذاب‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی استانبول می باشد. وقتی صحبت از یک بنای قدیمی است، اولین چیزی که به ذهن ما می رسد قدمت آن مکان تاریخی می باشد. در واقع آب انبار باسیلیکا در سال‌های ۵۶۵-۵۲۶ میلادی در دوران امپراطوری بیزانس و به دستور ژوستینیانوس اول بنا شده است. این بنای قدیمی و کهن در کنار مسجد ایاصوفیه می باشد که اگر یک روز قصد دیدن هر کدام از این بناها را داشتید می‌‎توانید هر دو بنای بی‌نظیر را در یک روز ببینید.
این آب انبار عظیم در میان مردم ترکیه به "یره باتان سیسترن" شناخته شده است. اما دلیل اینکه این آب انبار به نام باسیلیکا معروف شده است، این است که در زبان رومی باسیلیکا (Basilica) معنی کلیسای کاتولیک می دهد و این بنا زمانی یک کلیسای بسیار بزرگ در زمان قدیم یا همان دوران رومیان بشمار می آمده و مردم از آن زمان تاکنون آن را به چنین نامی بیاد دارند. ما برای شما مطالب جذابی درباره آب انبار باسیلیکا آماده کرده ایم تا اگر روزی با خرید بلیط هواپیما استانبول به این شهر زیبا سفر نمودید، بازدید خوبی از این مکان را تجربه کنید.

آب انبار باسیلیکا از نظر معماری

در آب ابنار بزرگ و باستانی باسیلیکا حدود ۳۳۶ ستون بسیار عظیم‌ الجثه وجود دارد که هر کدام ۹ متر ارتفاع دارند و فاصله‌شان باهم حدود ۴ متر و ۸۰ سانتی‌متر است و در ۱۲ ردیف قرار دارند که هر ردیف دارای ۲۸ ستون می باشد. طول خود آب انبار نیز ۱۴۰ و عرض آن ۷۰ متر بوده که برای دیدن آن باید ۵۲ پله را به زیرزمین گذر کنید. با توجه به نوع سنگی که در آن بکار رفته در ستون آب انبار باسیلیکا چنین گفته می‌شود که گویی آن‌ها را از بنایی دیگر به آن مکان آورده اند، چرا که نوع مرمرهای آن بسیار متفاوت‌تر از مرمرهای آن منطقه می باشد.
از میان ۳۳۶ ستون این آب انبار، حدود ۹۸ تای آن به سبکی خاصی طراحی گشته اند، که این سبک کورینسیان نامیده می شود و برخی دیگر نیز به سبکی به نام دورین انجام شده اند. جنس دیوارهای آب انبار باسیلیکا از آجر می باشد و همان‌طور که در بالا اشاره شد حدود ۴ متر و ۸۰ سانتی‌متر طول آنهاست. این آب انبار گنجایش ذخیره حجم عظیمی از آب یعنی حدود ۱۰۰۰۰۰ تن، چیزی معادل ۹۸۰۰۰ مترمربع آب را خواهد داشت. کف آب انبار باسیلیکا از آجر و ملات آجری بنا شده است.

آب انبار باسیلیکا Istanbul-Basilica-Cistern-reservoir

هزینه و بهترین زمان بازدید از آب انبار باسیلیکا

در واقع باید برای بازدید از این شاهکار معماری دوران رومی، هزینه ورودی پرداخت نمایید که این هزینه برای گردشگران خارجی با گردشگران ترکیه‌ای متفاوت می باشد. اما نکته‌ای جالب این است که اگر بتوانید به زبان ترکی استانبولی صحبت نمایید، و یا چه بسا همراهتان کسی باشد که توانایی صحبت به زبان ترکی را داشته باشد همان هزینه گردشگران ترکیه‌ای برای شما محاسبه می شود.
ساعات کاری آن از ساعت ۹ صبح تا ۵:۳۰ عصر می باشد و باید دقت کنید که آب انبار باسیلیکا فقط در این بازه زمانی باز می باشد و شما فرصت دارید که از آن دیدن فرمایید.
جالب است بدانید که بلیت ورودیه با توجه به فصل و شرایطی که به آنجا مراجعه خواهید کرد ممکن است تغییر کند. یعنی ممکن است، در فصل تابستان و اوج استقبال گردشگران خارجی این مبلغ کمی بیشتر محاسبه شود و برعکس در فصول سرد و با کم شدن گردشگران نیز کاهش پیدا کرده. هزینه بلیط برای کودکان زیر ۸ سال نیز کاملا رایگان می باشد.

بناهای دیدنی اطراف آب انبار باسیلیکا

همان‌طور که گفتیم این آب انبار در کنار مسجد معروف ایاصوفیه می باشد. چرا که هر دوی این بناها در میدان بسیار معروف سلطان احمد قرار گرفته اند و می‌توانید به طور هم‌زمان از هر دوی آنها دیدن نمایید. در واقع بسیاری از گردشگران، ترکیه و به خصوص استانبول را با این مسجد بسیار جذاب و زیبا شناخته اند و سمبلی از هنر این شهر زیبا می باشد و چنین بنای نفیسی نماد کشور ترکیه و پایتخت زیبایش، استانبول بحساب می آید برای مثال اگر اولین چیزی که با شنیدن نام نیویورک به ذهن اکثر گردشگران خارجی خطور می کند مجسمه زیبای آزادی باشد، دقیقا با گفتن نام استانبول تصویر مسجد ایاصوفیه در ذهن همه مجسم می گردد. پس پیشنهاد می شود بعد از بازدید آب انبار باسیلیکا از این مسجد نیز دیدن نمایید و عکس‌های یادگاری متعددی از این فضای دیدنی ثبت کنید. فاصله این بنا تا اماکن دیدنی در ادامه ی مطلب آمده است.

  • فاصله ی اطراف فواره یا چشمه آلمانی‌ها: ۲۰۰ متر
  • فاصله ی مدرسه جعفر آقا: ۲۳۰ متر
  • فاصله ی موزه فرش: ۴۰۰ متر
  • فاصله ی مسجد ایاصوفیه: ۷۰۰ متر

 

دسترسی به آب انبار باسیلیکا

معمولا آسان‌ترین راه یافتن آدرسی در استانبول، از طریق میدان تکسیم می باشد. چرا که این میدان برای اکثر گردشگران آشنا می باشد و بیشتر ما با آن آشنا هستیم و بعد از آن می‌توان به چند روش متفاوت از میدان تقسیم به آب انبار باسیلیکا بروید. اگر اهل پیاده‌روی‌های طولانی‌ مدت باشید و همچنین از مسیر و عکاسی از جاذبه‌هایی که سر راهتان می باشند لذت می برید، شما بعد از حدود ۵۰ دقیقه پیاده‌روی در آن مسیر به آب انبار باسیلیکا می رسید. مسافتی که طی خواهید کرد حدود ۴٫۷ کیلومتر می باشد.
روش دیگر استفاده از اتوبوس می باشد که می‌توانید در ایستگاه میدان تکسیم سوار اتوبوس شده و بعد از حدود ۲۳ دقیقه در ایستگاه سلطان احمد (Sultanahmet) پیاده شده و به آب انبار باسیلیکا بروید. هزینه بلیط اتوبوس حدود ۴ لیر می باشد و هر ۱۰ دقیقه یک بار هم اتوبوس جدید از این ایستگاه عبور می کند.
روش آخر نیز استفاده از تاکسی خواهد بود که احتمال دارد هزینه آن بیشتر از اتوبوس شود، چرا که چیزی حدود ۱۳ تا ۱۶ لیر نیاز است، اما مسافتی که طی می کنید بسیار کم می باشد و در مدت‌ زمان بسیار کم یعنی حدود ۶ تا ۱۰ دقیقه دیگر به آنجا می رسید.

مقایسه پروژه ها